Exista motive intemeiate pentru care California este mult in fata statelor din Vestul Mijlociu Superior in ceea ce priveste eliminarea treptata a consumatorilor de gaz.
Pretul vehiculelor electrice vandute in Statele Unite in luna iunie a atins o medie de 66.000 de dolari, cu mult peste media de 48.000 de dolari pentru celelalte masini noi si probabil cu peste 50.000 de dolari mai mult decat ar da majoritatea americanilor pe o masina subcompacta second-hand.
Insa nu doar pretul mare este o problema pentru cei care locuiesc in zone cu clima rece, unde iPhone-urile ingheata in timpul iernii. Pentru acestia exista si alte motive pentru a ramane la “mancatoarele” de benzina, dincolo de zgarcenie sau saracie. Iar printre cele mai importante motive se numara efectul frigului asupra autonomiei si timpului de incarcare al masinilor electrice. Poate nu este deloc o intamplare ca statul California – unde majoritatea soferilor vad foarte rar zapada sau inghet – a anuntat luna trecuta ca va opri pana in 2035 vanzarile de masini noi alimentate cu petrol. E probabil ca si alte state americane sa ii urmeze exemplul – insa nu sunt multe astfel de state in Vestul Mijlociu Superior.
Consumer Report arata in luna august ca “vremea rece reduce aproximativ 25% din autonomie atunci cand mergi cu aproximativ 110 km/h. La drumurile scurte in frig, cu opriri frecvente si reincalziri ale interiorului, autonomia este redusa cu aproximativ 50%.
Un raport anterior din Norvegia constatase, de asemenea, ca vehiculele electrice isi pierd 20% din autonomie si se incarca mai lent in conditii de frig. Dar pentru ca in Norvegia numarul masinilor electrice nu este deloc mic – plug-in-urile electrice au reprezentat 91.9% din vanzarile de masini noi in luna martie – in mod cert iarna nu va avea ultimul cuvant!
Nici in Chicago un oras cu o reputatie glaciala, nu sunt deloc putine autovehicule Tesla… Insa analizand mai bine posesorii de Tesla observi si care este explicatia: toti au inca o masina, un garaj, un incarcator casnic si conduc vehiculul electric doar in oras. Astfel, la o autonomie de peste 480 de km se pare ca frigul nu este o problema pentru familiile bogate, cu doua masini, care isi conduc Tesla in parte doar pentru plimbari si in parte ca simbol al statutului.
Mike Dunne, pe de alta parte, originar din Vestul Mijlociu si director executiv al ZoZoGo, o companie globala de consultanta pentru vehicule electrice, spune ca lucrurile stau complet diferit in ceea ce priveste vehiculele electrice mai ieftine, cu o autonomie mult mai mica.
Nissan Leaf, de exemplu, are o autonomie de 240 km la un pret de 27.800 de dolari. (Exista, desigur, si varianta de 35.800 dolari pentru 340 de km de autonomie, insa Nissan spune ca nu e clar deocamdata daca vreunul dintre vehicule se va califica in viitor pentru creditul fiscal federal de 7500 de dolari, anuntat in noua lege privind clima). Producatorul auto recunoaste ca frigul afecteaza autonomia, desi utilizarea unei pompe de caldura pentru incalzirea bateriei – care vine ca standard la unele modele Leaf – face incarcarea mai rapida.
„Punctul optim al nivelului de incarcare este undeva intre 20 si 80%”, spune Dunne, iar majoritatea producatorilor auto recomanda acest nivel pentru a conserva durata de viata a bateriei pe termen lung. „Cu alte cuvinte, vei taia 20% din autonomie in partea de sus si 20% in partea de jos”. Insa aceasta autonomie va scadea si mai mult in conditii de frig. Practic, ajungi unde ai nevoie… dar cum te intorci? Situatia este, asadar, stresanta pentru proprietarii de vehicule electrice si justifica anxietatea de autonomie a potentialilor cumparatori.
Dunne adauga ca o alta problema in Vestul Mijlociu este infrastructura de incarcare, mult in urma celei de pe coasta, iar de parca nu era de ajuns soferii constata adesea ca si punctele de incarcare existente nu functioneaza. Dunne crede ca va exista o oarecare cerere de vehicule electrice in Midwest, dar adoptarea in masa nu va avea loc ani buni de acum incolo.
„Cu cat autonomia este mai mare, cu atat platesti mai mult”, spune Michelle Krebs, analist auto la Cox Automotive. „Studiile noastre arata ca obstacolul numarul unu este costul”, spune ea, mentionand ca, desi anxietatea de autonomie a scazut – in parte pentru ca performantele vehiculelor se imbunatatesc – exista incertitudini cu privire la creditul fiscal federal.
„Industria auto a fost construita pe spatele modelului T, nu al Cadillacului”, spune Matt DeLorenzo, autorul cartii “Cum sa cumperi o masina electrica accesibila: Ghidul zgarcitului pentru detinerea unui EV”, modelul T de mass-market al celor de la Ford semnificand practic accesibilitatea, iar Cadillac-ul semnificand segmentul de lux.
Nu vom avea parte de o schimbare majora in ceea ce priveste vehiculele electrice “pana cand nu vor exista mai multe vehicule electrice la pretul mediu al vehiculelor conventionale”, mai spune DeLorenzo.
General Motors asigura ca are deja tehnologii – inclusiv utilizarea pompelor de caldura – ce pot reduce impactul vremii reci asupra modelelor sale mai accesibile, cum ar fi Chevrolet Bolt EV si viitorul Equinox EV. Dar deocamdata pare ca cel mai bun pariu pentru cineva care locuieste intr-o zona rece este sa mai “stoarca” niste ani din masina veche.
Speram doar ca viitorul sa vina mai repede si ca pretul vehiculelor electrice sa scada suficient, iar autonomia lor sa creasca suficient incat sa satisfaca si persoanele cu buget mai mic, in timpul iernii…
Sursa: https://www.ft.com/content/c73012d4-82af-4dca-b1e9-c91727414383