Cum mai merge Revolutia EV?

Daca asculti bine, poti sa auzi mai degraba un bazait decat un muget de motor… Iar daca privesti in jur, vei vedea statii de incarcare in parcarile supermarketurilor sau pe langa biblioteci... De ani buni auzim ca vehiculele electrice sunt chiar dupa colt. Ei bine,...

De ce masinile electrice sunt in continuare un lux in zonele cu clima rece?

Exista motive intemeiate pentru care California este mult in fata statelor din Vestul Mijlociu Superior in ceea ce priveste eliminarea treptata a consumatorilor de gaz. Pretul vehiculelor electrice vandute in Statele Unite in luna iunie a atins o medie de 66.000 de...

Vehiculele electrice deschid drumul solutiilor eficiente pentru baterii la nivel global

Producatorii de vehicule electrice vor adopta tipuri de chimii ale viitorului in urmatorii 5-7 ani pentru a depasi anxietatea si problemele legate de costuri, spune Frost&Sullivan. Adoptarea la nivel din ce in ce mai amplu a vehiculelor electrice (EV) a determinat...

O perspectiva din interior vis-a-vis de transformarea vehiculelor electrice in China

China continua sa fie lider global in productia si adoptarea vehiculelor electrice, cu o piata in plina dezvoltare si o cerere constanta din partea consumatorilor, sustinuta de reglementari. Una dintre companiile esentiale in incurajarea si contributia la realizarea...

Daca vehiculele electrice sunt viitorul, hai sa le producem responsabil!

Stransi deja cu usa de preturile record la gaze, consumatorii din America ar putea avea in curand un nou stimulent pentru a renunta complet la pompa. Printre numeroasele prevederi climatice din proiectul Legii Reconcilierii, care isi vede de drum prin Congres, se...

Daca vrem sa intelegem modul in care guvernele pot alimenta dezvoltarea noilor tehnologii, nu trebuie decat sa privim catre flotele de taxiuri din Beijing.
In urma cu cinci ani, orasul si-a facut publice planurile de a interzice introducerea taxiurilor alimentate cu combustibili fosili. Iar astazi, mii de masini alimentate cu baterii circula pe sosele, iar soferii acestor vehicule electrice nu trebuie nici macar sa isi faca griji cu privire la timpul pierdut la statiile de incarcare.

Multe taxiuri electrice din Beijing si zeci de alte orase din China merg la o statie de schimbare a bateriilor unde o masinarie extrage bateria golita si instaleaza in schimb una noua in numai cateva minute. “Ei vor sa iasa pe strada si sa castige bani, asa ca in mod cert nu vor sa astepte doua ore pentru incarcarea vehiculului electric”, explica I-Yun Lisa Hsieh de la Universitatea Nationala din Taiwan.
Iar acesta este doar unul dintre aspectele pietei din ce in ce mai diversa si mai infloritoare a vehiculelor electrice din China. Populatia tarii adopta, de asemenea, vehiculele electrice in cifre fara precedet.

In luna iulie, Asociatia Autoturismelor din China anticipa ca in 2022 in tara vor fi inregistrate 6 milioane de vehicule electrice noi – o revizuire a prognozei sale anterioare de 5.5 milioane de vehicule ce ar fi trebuit sa fie vandute anul acesta.
Tesla a avut cea mai buna luna din istoria sa in China in septembrie, potrivit celor mai recente cifre ale sale, vanzand 83.135 de masini.
Aproape un sfert din toate masinile nou inmatriculate in China sunt acum vehicule electrice sau hibride plug-in, ceea ce inseamna ca tara este inaintea Europei si cu mult inaintea SUA in ceea ce priveste adoptarea acestor tehnologii. Mai mult decat atat, jumatate din masinile electrice din intreaga lume sunt vandute in China.

Trendul este determinat in mare masura de prevederile legale si de stimulente, mai spune Hsieh. De mai bine de un deceniu, guvernul chinez subventioneaza achizitiile de vehicule electrice. Valoarea acestor subventii a scazut de-a lungul timpului, iar pana la finele lui 2023 acestea vor fi oprite complet, insa exista in continuare o multime de motive pentru care achizitia unei masini electrice este o solutie financiara foarte indicata.
Multi cumparatori de vehicule noi cu combustibili fosili din China trebuie sa plateasca, nu numai pentru masina, ci si pentru placuta de inmatriculare. “Este foarte scump” spune Hsieh. Asta in conditiile in care o placuta de inmatriculare noua costa in Shanghai aproape 100.000 de yuani sau 14.250 de euro.
In plus, daca optezi pentru un vehicul electric exista si alte avantaje, desi acestea difera de la oras la oras. In Liuzhou, autoritatile au permis conducatorilor de vehicule electrice sa conduca pe benzile destinate autobuzelor si le-au oferit si acces la locuri de parcare gratuite.
Un alt avantaj specific Chinei este si pretul potential irezistibil al unora dintre vehiculele de pe aceasta piata. Mini EV-ul Wuling Hong Guang respinge trendul conform caruia vehiculele electrice ar fi o optiune relativ scumpa. Versiunea entry-level a acestei masini usoare si fara briz-briz-uri costa echivalentul a doar 4800 de euro si este foarte atractiva pentru cei care locuiesc in oras si pentru proprietarii aflati la prima masina, spune Jon Hykawy, presedinte si director al companiei de consultanta si cercetare Stormcrow Capital, adaugand ca „acestea sunt vehicule care ar putea fi vandute intr-o mare parte din Asia”.

Hong Guang Mini este in acest moment cel mai popular vehicul electric din China. Insa exista o multitudine de alte optiuni la celalalt capat al gamei de preturi, asa cum este Tesla Model Y (57.000 de euro) sau P7 de la Xpeng, la 35.300 de euro. Ambele se afla pe lista celor mai bine vandute 10 vehicule electrice din China.
Piata de vehicule electrice din China este extrem de competitiva si multe companii lupta pentru a obtine un loc pe aceasta piata. Chiar si o companie aeriana, Juneyao, isi doreste sa inceapa sa produca masini electrice, potrivit unui raport recent al agentiei de stiri Reuters.
„Este un mediu foarte bun in care acesti producatori pot dezvolta tehnologia”, spune Pedro Pacheco, analist la Gartner, observand ca autonomia oferita de unele vehicule electrice cu baterii din China este deosebit de buna.

In plus, producatorii doteaza la maxim vehiculele electrice de ultima generatie cu sisteme de infotainment si alte gadget-uri, intr-o noua incercare de a atrage consumatorii.
Exista insa si doua intrebari importante cu privire la frenezia produsa de masinile electrice in China. In primul rand, va dura oare acest trend? Si in al doilea rand, cum va modela el piata globala de vehicule electrice?

Cat va dura acest trend?

Ana Nicholls, director pentru analize de piata in cadrul Economist Intelligence Unit, spune ca a fost surprinsa de viteza cu care vehiculele electrice au parasit reprezentantele din China in ultima vreme, dar sustine ca, odata cu eliminarea subventiilor pentru cumparatorii de vehicule noi, apetitul pentru vehicule electrice s-ar putea reduce.
„E greu de inteles cum s-ar putea extinde piata de vehicule electrice in acest ritm in viitor”, spune ea.
Infrastructura de incarcare ramane inegal distribuita si supusa problemelor de aprovizionare – unele statii de incarcare au fost restrictionate recent din pricina unei reduceri a generarii de electricitate, cauzata de secetele uriase ce au afectat parti din China.

De obicei, mai multi proprietari de vehicule electrice inseamna cresterea generala a cererii de electricitate, iar China se confrunta cu o lupta dificila in alimentarea in acelasi timp a tuturor acestor vehicule noi, mai ales intr-o perioada in care tara incearca sa reduca mai mult consumul de carbune in centralele sale energetice.
Acesta este unul dintre motivele pentru care unii analisti, inclusiv Hykawy, sustin ca vehiculele electrice hibride sunt o optiune mai buna decat masinile care merg doar cu baterii, pentru ca acestea vor fi mai putin dependente de retea.
Hibridele necesita, de asemenea, mai putin litiu, date fiind bateriile mai mici, ceea ce ar putea conta foarte mult daca ne gandim la deficitul potential de litiu anticipat pentru urmatorii ani.

China – o influenta pentru restul lumii?

Cat despre modul in care China ar putea influenta restul lumii, inca ramane de vazut… Insa lucrurile incep deja sa se miste in aceasta directie, companiile chineze promovand vehicule electrice in America Latina, Africa si in alte zone.

Producatorul exclusivist Nio isi duce statiile de schimbare a bateriilor in Norvegia, iar de curand tocmai a deschis a doua astfel de statie in aceasta tara.
Pedro Pacheco de la Gartner sustine ca ar fi nevoie ca un numar mai mare de branduri majore sa adopte acest sistem de schimbare a bateriilor pentru ca tehnologia sa devina larg raspandita in Europa. Insa el subliniaza succesul vehiculelor electrice ultra low-cost in China – vehiculele oferite de brandurile locale Wuling si Chery.
“In China exista deja vehicule electrice accesibile. In Europa inca nu am ajuns acolo. Pe pietele emergente acestea sunt exact genul de vehicule care ar prinde. E timpul sa cucereasca lumea? Probabil… Insa exista si un alt curent de opinie care spune ca lumea mai poate astepta.
“Atata vreme cat piata chinezeasca se afla intr-o perioada de boom, ar putea foarte bine sa vanda doar local. Adica de ce nu?” spune Nicholls.
Analistii sunt in general de acord ca va fi foarte interesant de vazut ce se va intampla cand se vor termina subventiile. Acest moment ar putea impinge producatorii auto chinezi catre alte piete si poate ca ne vom indragosti cu totii de vehicule electrice, in mod indirect datorita politicilor autoritatilor chineze. Va trebui sa asteptam pentru a vedea ce urmeaza!

Sursa: https://www.bbc.com/news/business-62825830