De ce 2022 ar putea fi un an critic pentru masinile electrice

Inflorind intr-o piata in recesiune, vehiculele cu baterie reprezinta un plus pentru clima, dar si o amenintare foarte mare pentru producatorii de masini si pentru furnizorii de piese, care adopta lent schimbarile. Vanzarile de masini alimentate doar cu baterii au...

Cat costa sa incarci o masina electrica?

Daca ai in plan sa achizitionezi un vehicul electric, probabil ca ai deja in minte o multime de intrebari, printre care si „cat costa incarcarea unei masini electrice?” Daca in cazul unui vehicul alimentat cu benzina e usor sa afli cifrele legate de consumul de...

Pandemia a fost excelenta pentru vanzarile de masini electrice

Vehiculele electrice au atras o cota mult mai mare din piata globala de masini anul trecut, vanzarile depasind dublul, in ciuda conditiilor economice tulburi si crizei severe de cipuri pentru computere. Vanzarile globale de vehicule electrice cu baterie au crescut...

Cele mai bune masini electrice in 2022

Masinile electrice nu mai sunt vehiculele de nisa care erau odinioara, iar modelele ce urmeaza o dovedesc exact: ele au reprezentat mai mult de 1 din 10 inmatriculari de vehicule noi in 2021. In plus, aceasta cifra va creste semnificativ in 2022. Cum majoritatea...

BYOB poate fi o solutie pentru incarcarea vehiculelor electrice?

Problemele lanturilor de aprovizionare continua sa afecteze industria tehnologiei, dar asta nu i-a oprit pe producatorii mititelui Microlino sa introduca un nou vehicul electric in perioada pandemiei si a crizei de cipuri. In 2021, Microlino - masinuta electrica...

Adoptarea vehiculelor electrice este o parte esentiala a decarbonizarii economiei. Profesorul Kenneth Gillingham, profesor de economia mediului si energetica la Yale, spune intr-un interviu pentru Yale Insights ca reducerea anxietatii de autonomie si ajutorul oferit conducatorilor auto pentru a intelege avantajele electricitatii pot contribui la accelerarea tranzitiei.

Ce impact pot avea vehiculele electrice in efortul general de a lupta cu schimbarea climatica?

Ele pot fi fundamentale. Cifrele variaza de la tara la tara, dar in general transporturile reprezinta o treime sau mai mult din emisiile totale de dioxid de carbon. In plus, de mult timp oamenii cred ca transporturile vor fi unul dintre cele doua sectoare cel mai greu de decarbonizat, alaturi de industrie. Vehiculele electrice schimba ecuatia, iar deodata usile sunt larg deschise pentru decarbonizarea transporturilor usoare. Aceasta este o schimbare uriasa in modul in care percep caile pe care trebuie sa le urmam.

In afara de emisii, ce mai contribuie la adoptarea vehiculelor electrice? Ce e asa interesant la ele? Ce obstacole raman?

Costurile de folosire si de intretinere sunt mult mai mici pentru vehiculele electrice. Sunt foarte silentioase si, deoarece au un cuplu uimitor la turatie redusa, sunt foarte distractiv de condus. Toate aceste aspecte sunt interesante.
Una dintre cele mai mari provocari este anxietatea de autonomie. Oamenii nu se simt confortabil sa cumpere un vehicul electric, deoarece ii preocupa problema gasirii statiilor de incarcare si cea a timpului necesar pentru reincarcare.

In practica, insa, aceasta nu este o problema reala pentru oamenii care fac naveta zilnic, pentru cei care fac diverse comisioane si drumuri la si de la scoala cu copiii. Insa anxietatea de autonomie este o preocupare reala pentru calatoriile mai lungi, iar oamenii iau decizii de cumparare in functie de optiunea de a face calatorii mai lungi.

Aceasta problema este depasita treptat astazi, pentru ca sunt construite mai multe statii de incarcare, dar si pentru ca pe piata se lanseaza baterii cu o autonomie mai mare. Cu o baterie care ofera o autonomie de 650 de km, asa cum au unele oferte deja existente, e mult mai simplu sa nu iti faci griji. Nu e ceva obisnuit sa conduci mai mult de 650 de km intr-o zi, chiar si daca ai de facut o calatorie lunga.

Cum stau lucrurile cu infrastructura de incarcare?

Este o problema de tehnologie. La statiile de incarcare tipice, incarcarea completa a vehiculelor electrice cu autonomie mare dureaza aproximativ 10 ore. Practic, masinile trebuie sa ramana conectate peste noapte. Exista, insa, si statii de incarcare rapida DC cu voltaj mai mare si care umplu bateria mult mai repede. Vehiculele electrice cu autonomie mare se vor incarca la 75% sau chiar mai mult in jumatate de ora. E clar ca nu e la fel de rapid ca un plin cu benzina, insa e destul de rapid. Poti bea in timpul acesta o cafea sau te poti relaxa putin.

Pentru ca instalarea lor este mai costisitroare, nu exista atat de multe incarcatoare rapide DC, si in plus ele necesita si o infrastructura dedicata.
Din perspectiva economica, partea interesanta este ca vorbim despre o piata cu doua laturi, cu efecte in retea. Mai multe vehicule electrice pe strazi inseamna ca vor fi instalate mai multe incarcatoare. Mai multe statii de incarcare inseamna ca oamenii vor fi mai deschisi sa cumpere vehicule electrice.

Tesla, de pilda, a venit cu o infrastructura proprie de incarcare pentru masinile sale. Dar daca vrem cu adevarat sa trecem de la un procent de 4% cat reprezinta vehiculele electrice in SUA la unul de 60%, vom avea nevoie de mult mai multe statii de incarcare.
Aceasta este o provocare reala si una pe care guvernele federale si statale o pot facilita, atat prin furnizarea de finantari pentru infrastructura de incarcare, cat si prin permiterea si accelerarea formalitatilor administrative.

Ati mentionat procentul de 60% pentru vanzarile de vehicule electrice in SUA. De unde aceasta cifra?

Multe predictii din industrie spun ca pana in 2035 – 2040 vom ajunge la 60%, avand in vedere reglementarile actuale si traiectoriile tehnologice. Administratia Biden are un obiectiv de 50% pana in 2030. Si statul California are ca obiectiv eliminarea treptata pana in 2035 a vehiculelor noi cu motor cu ardere interna, ceea ce este destul de ambitios. In plus, si alte regiuni au obiective similare.

Consumatorii nu stiu exact daca electricitatea din casele lor provine din surse regenerabile sau bazate pe combustibili fosili. Este important acest aspect pentru valoarea vehiculelor electrice?

Daca ne referim la intensitatea carbonului, electricitatea provine in general din surse mai curate decat arderea benzinei. Iar aceasta situatie va deveni si mai buna in viitor. Sursele regenerabile de energie sunt cele mai mari surse de generatie noua care vin sa inlocuiasca sursele la care se renunta.
Toata lumea este de acord ca electricitatea este de fapt sectorul cel mai usor de decarbonizat, dat fiind ca avem inlocuitori rezonabili si la pret redus pentru combustibilii fosili. E adevarat ca va dificil sa ajungem la cote mari de piata pentru sursele regenerabile, dar o putem face. Doar ca va dura un timp.

Cum ramane cu efectele fata de mediu ale bateriilor pentru vehicule electrice?

Am publicat, alaturi de Paul Wolfram – pe atunci student la doctorat la Yale School of the Environment, acum post-doctorand la Institutul de Cercetare Joint Global Change – o lucrare in acest sens in Nature Communication.
Analizand intregul lant de aprovizionare si toate emisiile indirecte, am comparat costul total fata de mediu al vehiculelor electrice si al celor alimentate cu combustibili fosili.
E adevarat ca exploatarea metalelor pentru bateriile EV are un impact ecologic important si ca producerea bateriilor vine la pachet si cu emisii, iar acestia sunt doi factori importanti de care trebuie sa tinem cont. Insa daca facem o comparatie intre tot ce inseamna lanturile de aprovizionare al vehiculelor electrice si lantul de aprovizionare pentru benzina, precum si cu tot ce presupune realizarea unui motor conventional cu ardere interna si arderea benzinei, se dovedeste ca vehiculele electrice sunt mult mai benefice din perspectiva ecologica.
Iar acest lucru nu a putut fi pe deplin inteles pana cand analiza noastra nu a inclus toate componentele.

Ati analizat si modul in care consumatorii decid daca sa cumpere sau nu un vehicul electric?

Cercetarea mea incearca sa diferentieze toate aspectele implicate in decizia consumatorilor, folosind date cu privire la toate achizitiile de vehicule din SUA, precum si sondaje si experimente legate de alegeri declarate. De asemenea, incerc sa inteleg cum s-au schimbat aceste decizii in timp, odata cu lansarea tot mai multor vehicule electrice si cu un numar mai mare de informatii disponibile astazi.

Am constatat ca efectele de retea sunt foarte importante. Daca vecinul tau are un vehicul electric, foarte eficient in schimbarea perceptiei tale despre vehiculele electrice va fi sa stai de vorba cu el si sa afli cum i se pare si ce ii place. Sau daca iti place Mustangul, de pilda, la aparitia Mustang Mach-E, vei spune: „Uite o versiune electrica a masinii care imi place. Poate ar trebui sa o incerc.”
Chiar daca nu iti pasa de mediu, cuplul la turatie redusa, silentiozitatea sau senzatia grozava pe care o ai la condus sunt atribute importante ale vehiculelor electrice de care poate ca oamenii nu sunt constienti pana nu le experimenteaza direct.
Aceste beneficii foarte reale pot schimba modul in care oamenii percep vehiculele electrice si pot schimba socotelile legate de autonomie.

O alta componenta comportamentala pe care ati studiat-o este costul total al detinerii. Puteti explica?

In general, oamenii subestimeaza foarte mult costurile de operare ale unei masini. Am o lucrare in “Nature” legata de convingerile consumatorilor cu privire la costurile de functionare ale unei masini pe benzina. Oamenii se descurca bine cand vine vorba sa estimeze cat cheltuie pe combustibil, dar subestimeaza cu aproximativ 50% costurile generale de functionare cand includ toate celelalte costuri.

In cazul vehiculelor electrice ar scadea multe din aceste costuri, mai ales costurile de intretinere. Fie din cauza unor prejudecati sau unei lipse de informare, oamenii isi subestimeaza in mod sistematic costurile de functionare, ceea ce i-ar putea face sa adopte vehicule pe benzina in exces fata de vehiculele electrice.
Fiecare vehicul nou are o eticheta foarte clara pentru economia de combustibil si as pleda ca vehiculele noi sa aiba pe eticheta si costul total de detinere. In acest fel ar creste, foarte probabil, vanzarile de vehicule electrice.

Segmente importante din populatia de consumatori care cumpara masini noi nu sunt interesate de schimbarea climatica sau de emisii, dar sunt interesate in schimb de suma de bani pe care o cheltuie, inclusiv costurile totale de functionare. Iar pentru vehiculele electrice un aspect foarte atractiv, si din pacate omis de multe ori, este ca nu trebuie sa-si mai duca masina la service la fel de des.
Daca ne dorim sa decarbonizam transporturile usoare, va fi nevoie in cele din urma ca toata lumea sa faca schimbarea. Trebuie insa sa apelam la diferitele motive care i-ar determina sa-si doreasca sa faca asta.

Cat de mult ar putea schimba vehiculele electrice viitorul modului de utilizare al masinilor?

Vehiculele electrice reprezinta o trecere naturala catre vehicule complet autonome si vehicule conectate.
De exemplu, cateva startup-uri, inclusiv Electreon, instaleaza pe sosele infrastructura de incarcare pentru a permite vehiculelor sa se reincarce in timp ce conduc. Tehnologia care conecteaza un vehicul la drum ar putea permite o serie intreaga de alte conexiuni.
Nu trebuie neaparat sa ai vehicule electrice pentru a avea vehicule autonome sau conectate. Insa noile tehnologii ii pot determina pe producatorii auto si autoritatile sa se gandeasca la lumea din afara cutiei in care traim de atata timp, astfel incat sa putem reimagina transporturile la un nivel mai amplu.

O alta directie ar putea fi beneficiile legate de rezilienta pe care le au bateriile vehiculelor pentru reteaua de electricitate. Ford F-150 Lightning – un pickup electric ce urmeaza sa fie lansat in cursul acestui an – poate mentine in stare de functionare unele circuite din locuinta, in cazul unei pene de curent, iar pentru asta nu are nevoie decat de unele modificari ale panoului electric al casei.
Aceste posibilitati baterie-retea pot fi putin exagerate in acest moment, insa potentialul este unul real. Ele ne-ar putea permite sa gestionam reteaua permitand un mai mare acces al surselor regenerabile. Daca te bazezi pe surse regenerabile si esti intr-o perioada in care nici soarele nu straluceste si nici vantul nu bate, la un moment dat poate fi posibil sa profiti si de faptul ca jumatate din gospodariile din tara vor avea vehicule electrice cu energie electrica stocata in baterii.
E destul de interesant sa ne gandim la inovatiile ce vor aparea in lumea noastra in deceniul urmator.

Incurajarea tranzitiei catre vehiculele electrice este parte a unei discutii nationale si globale despre schimbarea climatica. Cum incadrati problemele climatice cu care ne confruntam?

Problemele climatice sunt printre cele mai grave probleme ale acestor timpuri. Nu exista nicio indoiala. Datele stiintifice arata extrem de clar ca efectele schimbarilor climatice vor fi reale si notabile. Desi nu putem elimina in totalitate aceste efecte – mai ales ca unele se
vad deja – daca incepem sa abordam in mod real schimbarea climatica, avem timp sa o atenuam.
Ne va costa ceva, dar ocupandu-ne de schimbarea climatica vom avea beneficii in viitor si co-beneficii astazi, inclusiv reducerea poluarii, reducerea numarului de cazuri de astm si reducerea numarului de internari in spitale.
Din punctul meu de vedere, exista si motive serioase pentru a implementa politici prudente pentru a reduce riscul schimbarilor climatice catastrofale. Acestea ar putea fi considerate polite de asigurare.

Aceste politici vor fi la nivel de stat, la nivel federal sau global?

Va trebui sa fie la toate nivelurile mentionate. Intr-o lume ideala, toate guvernele nationale ar trebui sa se uneasca si sa puna in aplicare preturi suficient de mari pentru carbon incat sa conteze. Daca s-ar intampla asta, cred ca am putea face fata serios schimbarilor climatice, intr-un deceniu sau doi. Dar, din pacate, politica nu pare sa se indrepte in aceasta directie.

Sursa: https://insights.som.yale.edu/insights/what-will-it-take-to-transition-to-electric-cars