De ce este nevoie pentru a face tranzitia la masini electrice?

Adoptarea vehiculelor electrice este o parte esentiala a decarbonizarii economiei. Profesorul Kenneth Gillingham, profesor de economia mediului si energetica la Yale, spune intr-un interviu pentru Yale Insights ca reducerea anxietatii de autonomie si ajutorul oferit...

Cat costa sa incarci o masina electrica?

Daca ai in plan sa achizitionezi un vehicul electric, probabil ca ai deja in minte o multime de intrebari, printre care si „cat costa incarcarea unei masini electrice?” Daca in cazul unui vehicul alimentat cu benzina e usor sa afli cifrele legate de consumul de...

Pandemia a fost excelenta pentru vanzarile de masini electrice

Vehiculele electrice au atras o cota mult mai mare din piata globala de masini anul trecut, vanzarile depasind dublul, in ciuda conditiilor economice tulburi si crizei severe de cipuri pentru computere. Vanzarile globale de vehicule electrice cu baterie au crescut...

Cele mai bune masini electrice in 2022

Masinile electrice nu mai sunt vehiculele de nisa care erau odinioara, iar modelele ce urmeaza o dovedesc exact: ele au reprezentat mai mult de 1 din 10 inmatriculari de vehicule noi in 2021. In plus, aceasta cifra va creste semnificativ in 2022. Cum majoritatea...

BYOB poate fi o solutie pentru incarcarea vehiculelor electrice?

Problemele lanturilor de aprovizionare continua sa afecteze industria tehnologiei, dar asta nu i-a oprit pe producatorii mititelui Microlino sa introduca un nou vehicul electric in perioada pandemiei si a crizei de cipuri. In 2021, Microlino - masinuta electrica...

Inflorind intr-o piata in recesiune, vehiculele cu baterie reprezinta un plus pentru clima, dar si o amenintare foarte mare pentru producatorii de masini si pentru furnizorii de piese, care adopta lent schimbarile.

Vanzarile de masini alimentate doar cu baterii au crescut in Europa, SUA si China anul trecut, in timp ce livrarile de vehicule cu carburant fosil au stagnat. Cererea de masini electrice este atat de mare incat producatorii le cer cumparatorilor sa plateasca depozite cu cateva luni in avans. Iar unele dintre modele sunt efectiv sold-out pentru urmatorii doi ani!
Masinile alimentate de baterii au parte de un moment revolutionar si vor intra anul acesta in mainstream, dat fiind ca producatorii de automobile incep sa vanda versiuni electrice ale unui tip de vehicule preferat de americani: camionetele pickup.

Lansarea acestora reprezinta cea mai mare transformare din industria auto, de la lansarea Model T de catre Henry Ford, in 1908, insa este o transformare ce ar putea avea consecinte importante pentru angajatii din fabrici, pentru companii, ca si pentru mediu. Emisiile generate de tevile de esapament se numara printre cei mai mari factori declansatori ai schimbarii climatice.
Desi vehiculele electrice continua sa reprezinte o felie mica din piata – aproape 9% din totalul de vanzari de masini noi inregistrat anul trecut in intreaga lume, comparativ cu 2,5% in 2019, potrivit Agentiei Internationale pentru Energie – cresterea lor rapida ar putea face ca 2022 sa devina anul in care avantul EV devine de neoprit, un indicator clar ca motoarele cu ardere interna urmeaza sa fie scoase din uz.

Raspandirea masinilor electrice va duce la o calitate mai buna a aerului si va contribui la incetinirea incalzirii globale. Aerul din Sudul Californiei este deja putin mai curat datorita popularitatii vehiculelor electrice in aceasta zona. Iar acest boom EV este o veste foarte buna pentru presedintele american Joe Biden, care face eforturi sa-si promoveze agenda climatica in cadrul Congresului.
Industria auto urmeaza sa investeasca, in urmatorii cinci ani, jumatate de triliard de dolari pentru a face tranzitia la vehiculele electrice, estimeaza compania de investitii Wedbush Securities. Banii vor fi cheltuiti pentru reamenajarea si construirea de fabrici, pentru pregatirea angajatilor, pentru realizarea de software, modernizarea dealerilor si multe altele. Companiile au in plan mai mult de 12 fabrici noi de masini electrice si baterii doar in SUA.
„Aceasta este probabil una dintre cele mai mari transformari industriale din istoria capitalismului”, a spus intr-un interviu directorul executiv al Volkswagen Group America, Scott Keogh, adaugand ca „investitiile sunt uriase, si la fel si misiunea”.

Insa nu toata lumea va avea de castigat. Producatorii de amortizoare, sisteme de injectie de combustibil si alte piese si-ar putea inceta existenta, ceea ce inseamna ca angajatii acestora vor deveni someri. Aproape 3 milioane de americani produc, vand si intretin masini si piese auto, iar expertii din industrie spun ca productia de masini electrice va necesita mai putini angajati, pentru ca aceste vehicule au mai putine piese.

Posibile obstacole pentru EV

In timp, componentele pentru baterie, precum litiu, nichel si cobalt, ar putea deveni mai cautate decat petrolul. Deja preturile acestor materiale se afla intr-o crestere vertiginoasa, ceea ce ar putea limita vanzarile pe termen scurt, marind costurile masinilor electrice.

Tranzitia catre electricitate ar putea fi limitata si de lipsa punctelor de incarcare pentru masini electrice, ceea ce le face o optiune mai putin atractiva pentru persoanele care se deplaseaza pe distante lungi sau pentru cei care locuiesc la bloc si nu isi pot incarca masina acasa. In SUA de pilda, exista mai putin de 50.000 de statii publice de incarcare pentru EV, dar proiectul de lege privind infrastructura pe care Congresul l-a adoptat-o in noiembrie presupune investitii in valoare de 7,5 miliarde de dolari pentru 500.000 de incarcatoare noi. Chiar si asa… expertii spun ca si acest numar este prea mic.

Un an critic pentru vehiculele electrice

Chiar daca piata auto per ansamblu stagneaza, popularitatea masinilor pe baterii este in crestere in intreaga lume.
• Intrarea in mainstream: in decembrie 2021, europenii au cumparat pentru prima data mai multe masini electrice decat motoare diesel.
• Momentul de rascruce: Vehiculele electrice reprezinta o mica parte din piata, insa in 2022 ele ar putea deveni de neoprit.
• Succesul Tesla: tehnologia superioara si propriul lant de aprovizionare au permis Tesla sa evite o criza la nivel de industrie.
• Problemele Rivian: producatorul de vehicule electrice isi reduce obiectivele de livrare pentru 2022, iar investitorii se tem ca Rivian nu isi va putea respecta angajamentele.
• Flota verde: Amazon vrea sa faca livrari cu dubite electrice, insa problema este ca deocamdata industria auto abia daca produce astfel de vehicule.

Iata deci ca ar putea fi nevoie de timp pana cand ne vom bucura de beneficiile climatice ale masinilor electrice: ar putea dura zeci de ani pentru a inlocui cele 250 de milioane de masini si camioane usoare cu combustibil fosil, daca guvernele nu ofera stimulente mai mari cumparatorilor de EV. Iar in cazul camioanelor grele – una dintre cele mai mari surse de emisii de gaze cu efect de sera – misiunea ar putea fi si mai dificila.

Si totusi… boom-ul masinilor electrice transforma deja industria auto

Cel mai mare beneficiar – si cea mai mare amenintare la adresa ordinii existente astazi – este Tesla. Compania lui Elon Musk a vandut in 2021 aproape 1 milion de masini, o crestere cu 90% fata de 2020. Desi Tesla este inca mica in comparatie cu gigantii auto, ea conduce segmentul cu cea mai rapida crestere.

Wall Street evalueaza Tesla la aproximativ 1 triliard de dolari, o valoare de peste 10 ori mai mare decat cea a General Motors. Cu alte cuvinte, Tesla – care construieste fabrici in Texas si Germania – se poate extinde cu usurinta.
“In ritmul in care creste acum, peste 5 ani va fi mai mare decat GM”, a declarat John Casesa, fost director Ford, acum director general senior la Guggenheim Securities.

Majoritatea analistilor au fost convinsi ca vehiculele electrice nu vor lua avant pe piata pana cand nu vor deveni la fel de ieftine ca modelele pe benzina, un moment de care inca ne mai despart cativa ani, pentru masinile cu preturi medii pe care majoritatea oamenilor si le pot permite.
Insa vremea extrema ne face sa fim tot mai constienti de efectele catastrofale ale schimbarilor climatice, iar pe de alta parte oamenii inteleg ca masinile electrice sunt usor de intretinut, ieftin de alimentat si se conduc usor – ceea ce face tot mai multi clienti instariti sa treaca la electricitate.
Sedanul electric Porsche Taycan, cu un pret de pornire de aproximativ 83.000 de dolari, a depasit anul trecut vanzarile iconicului 911.
Mercedes-Benz a vandut si el aproape 100.000 de masini si camionete electrice in 2021, o crestere de 90% fata de anul anterior.

Ford va incepe in curand sa vanda Lightning, o versiune electrica a camionetei pickup F-150, care s-a aflat in topul vanzarilor din America timp de cateva zeci de ani. Iar daca initial compania a avut in plan sa produca 75.000 de unitati, cererea a fost atat de mare incat Ford se indreapta acum spre dublarea productiei camionetei Lightning, cu preturi cuprinse intre 40.000 si 90.000 de dolari. Mai mult, Ford nu mai primeste cereri de rezervare dupa ce a ajuns la cifra de 200.000 de unitati! „Vom vinde fiecare unitate pe care o putem construi”, a spus Hau Thai-Tang, directorul de operatiuni si platforma de produse Ford.
Tot mai multe camionete electrice si vehicule utilitare sport atrag cumparatori neinteresati de masinile minimaliste Tesla, care beneficiaza de cea mai mare popularitate in orasele si suburbiile de coasta.

Productia si limitele sale

Vanzarile de masini electrice ar fi putut fi si mai mari in 2021, daca nu ar fi fost blocajele si limitarile ce tin de productie.
Volkswagen a vandut aproximativ 17.000 de SUV-uri ID.4 in SUA, dar ar fi putut vinde de patru ori mai multe, a spus Keogh, iar dealerii confirma ca este cel mai bine vandut model. In plus, disponibilitatea va creste anul acesta, cand Volkswagen va incepe sa produca ID.4 in Chattanooga, Tennessee, in loc sa le importe din Germania.

La capatul superior al gamei de pret, vehiculele electrice sunt deja competitive la pret si i-ar putea ajuta pe cumparatori sa economiseasca mii de dolari pentru intretinere si benzina. (Masinile electrice nu au nevoie de schimburi de ulei, iar electricitatea este, in general, mai ieftina pe km decat benzina.)
Sedanurile Tesla Model 3 si Jaguar XF P250 se vand cu aproximativ 46.000 de dolari. Insa costurile de detinere ale unei masini Tesla timp de 5 ani costa cu 16.000 de dolari mai putin, conform calculelor companiei de evaluare a vehiculelor Kelley Blue Book.
Daca ne raportam la exemplul Europei si Chinei, vanzarile de vehicule electrice vor continua sa explodeze si in SUA. In decembrie, vanzarile de masini pe baterii au fost pentru prima data mai mari decat cele diesel in Europa.

In 18 tari, inclusiv Marea Britanie, peste 20% dintre masinile noi au fost electrice, potrivit lui Matthias Schmidt, analist independent la Berlin.
In 2015, peste jumatate dintre masinile noi din Europa au fost diesel, ca rezultat al politicilor fiscale ce au facut motorina mai ieftina decat benzina. Dar stimulentele guvernamentale pentru masinile electrice si sanctiunile aplicate producatorilor auto care nu indeplinesc obiectivele privind emisiile au schimbat aceasta ecuatie.
Anul trecut, in SUA, aproximativ 4% dintre masinile noi au fost electrice, fata de aproximativ 2% in 2020.

Scopul masinilor electrice este sa reduca emisiile generate de tevile de esapament – o sursa principala de dioxid de carbon – si factorii poluanti care cauzeaza smog-ul.
In California de Sud, masinile electrice au avut deja un impact mic asupra calitatii aerului, determinand o reducere cu 4% a emisiilor de oxizi de azot generate de autovehicule, potrivit Departamentului de Management al Calitatii Aerului de pe Coasta de Sud.
Desigur, masinile alimentate de baterii au si ele un cost pentru mediu. Dar chiar si contabilizand energia si materiile prime de care au nevoie, vehiculele electrice sunt mult mai bune pentru clima decat masinile conventionale, potrivit unui studiu Yale School of the Environment.
Inevitabil, o tranzitie atat de importanta va provoca si dislocari. Cele mai multe fabrici noi de baterii si masini electrice pe care le au in plan producatorii de automobile sunt in state din Sud precum Georgia, Kentucky, Carolina de Nord si Tennessee. Castigurile acestor state ar fi in contrast cu situatia din Vestului Mijlociu, care are multe joburi in domeniul productiei de motoare cu ardere interna.

E adevarat ca aceasta situatie inca nu s-a concretizat, pentru ca vehiculele pe benzina continua sa domine vanzarile, insa pe masura ce masinile cu baterii castiga o cota importanta de piata, modelele conventionale vor fi mai putin avantajate.
Urmatorii cativa ani ar putea fi riscanti pentru producatorii de automobile care nu s-au grabit sa vina cu variante de vehicule electrice. Toyota de pilda, un pionier in vehiculele hibride, va veni pe piata cu o masina alimentata exclusiv cu baterii abia la sfarsitul acestui an, iar Ram nu are in plan sa lanseze un vehicul concurent pentru Ford Lightning pana in 2024.
Companii chineze precum SAIC, care detine brandul britanic MG, profita de schimbarea tehnologica pentru a intra pe piata din Europa si nu numai. Companiile tinere precum Lucid, Rivian si Nio isi propun sa urmeze scenariul Tesla.

Producatorii vechi de automobile se confrunta cu o curba de invatare rigida. GM a rechemat anul trecut hatchback-ul electric Bolt, din cauza unui risc de incendiu la baterie.
Companiile cele mai expuse riscului ar putea fi micile ateliere auto din Michigan sau Ontario care produc inele de piston si alte piese. In acest moment, aceste firme mici sunt ocupate din cauza cererii acumulate pentru vehicule, spune Carla Bailo, director executiv al Centrului de Cercetare Auto din Ann Arbor, Michigan, care adauga insa ca „multe dintre ele nu arata prea promitator, iar asta e ingrijorator”.

Sursa: https://www.nytimes.com/2022/02/08/business/energy-environment/electric-cars-vehicles.html