Daimler schimba managementul de varf al producatorului micutei masini Smart, ca parte a celui mai recent sau plan de a restructura un brand care mereu a fost putin ciudat pentru cel mai mare producator de vehicule de lux din lume.
Lansat in urma cu 20 de ani ca un pariu extrem de curajos potrivit caruia clientii din mediul urban ar cumpara o masina in mod deosebit pentru avantajele sale legate de parcare, Smart a adunat pierderi de aproape 4 miliarde de euro (4.6 miliarde de dolari), potrivit estimarilor Bankhaus Metzler.
Pentru a gasi o noua ratiune de a fi a brandului, producatorul “piticului” ForTwo este acum transformat intr-o versiune urbana a Tesla Inc, abandonand motoarele cu combustie pentru modele electrice, incepand de anul acesta.
“Smart nu a fost niciodata un succes”, este de parere Juergen Piper, analist la Metzler Frankfurt, care estimeaza pierderile anuale curente la aproximativ 200 de milioane de euro. “Dar inseamna ceva sa devii primul dintre brandurile cu adevarat electrice”, mai spune el.
Incercarile de extindere
Desi Smart a oferit Daimler ocazia de a atrage o clientela mai tanara, urbana, iar masina a devenit o prezenta obisnuita pe strazile din Berlin, Paris si Roma, brandul s-a straduit sa se extinda dincolo de micutul vehicul cu doua locuri, lansat initial in 1998. Eforturile de a adauga un roadster in 2003 si un model compact nepotrivit in 2004, au esuat.
Modelul principal a fost reproiectat in 2014, pentru a-i da un aspect mai apropiat de o masina si care sa se potriveasca unui vehicul de patru locuri – pe buna dreptate numit ForFour – o colaborare cu Renault. Aceasta resetare nu a atras, insa, o cerere constanta si pe termen lung. Livrarile au scazut cu 6% anul trecut, ajungand la 136.000 de vehicule.
Daimler nu a dat publicitatii detaliile financiare pentru Smart, parte a diviziei de masini Mercedes Benz.
Principala contributie pe care Smart a adus-o celor de la Daimler a fost aceea de a contribui la compensarea emisiilor extrem de putin economicelor modele Mercedes S-Class sedan si AMG GT. Off roaderrul G Class produce aproape de trei ori mai mult dioxid de carbon decat Smart ForTwo, ceea ce inseamna ca vanzarile micutului model ofera o importanta contributie la respectarea normelor cu privire la emisiile flotei per ansamblu.
A detine un brand precum Smart le permite, pe de alta parte, celor de la Daimler sa experimenteze in ceea ce priveste servicii neconventionale precum utilizarea masinii ca loc de predare pentru livrari de colete si car sharing prin smartphone. “Iti poti asuma mai multe riscuri cand numele masinii este Smart, si nu Mercedes” este de parere Daniel Schwarz, un analist al Credit Suisse din Frankfurt.