8 motive sa cumperi un vehicul electric in 2020

Cifrele arata ca vehiculele electrice sunt si vor ramane aici! Mai mult, numarul de vehicule electrice de pe sosele creste in fiecare an. Potrivit Institutului Electric Edison, vanzarile globale de vehicule electrice s-au ridicat in total la aproximativ 1.1 milioane...

Analiza impactului COVID-19 asupra pietei de transmisii pentru vehicule electrice

Cererea tot mai mare de vehicule eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil si cu emisii reduse, precum si initiativele guvernamentale menite sa sprijine adoptarea vehiculelor electrice, au avut ca rezultat o crestere a pietei globale de transmisii...

Primul vehicul electric Hummer s-a lansat pe 20 octombrie

Hummer se alatura celorlalti jucatori din industrie, si isi face intrarea in lumea automobilelor electrice. Producatorul sustine ca vehiculul sau are zero emisii si pana la 1000 de cai putere. General Motors au  dezvaluit camioneta Hummer complet electrica pe 20...

Nissan Leaf – cea mai bine vanduta masina electrica pe Carwow

Nissan Leaf, Renault Zoe si Peugeot E-208 se afla pe primele trei pozitii in topul celor mai bine vandute vehicule electrice ale anului 2020, pana in acest moment. Aceasta este concluzia celor de la divizia de vanzari EV a site-ului britanic de comparatii si vanzari...

Trecerea la vehicule electrice poate salva vieti

In anul 2050, Houston ar putea salva 148 de vieti, ar putea evita 3333 de crize de astm si ar putea reduce costurile de sanatate cu 1,7 miliarde de dolari anual, electrizand intregul sistem de transport din oras, potrivit unui raport publicat recent de American Lung...

Ce mod mai bun de a scapa de claustrofobia provocata de COVID-19 decat o tura cu Polestar 2, masina electrica nou-nouta cu creier Google?
Less is more” – acesta este moto-ul de brand al Polestar, unul care de altfel se reflecta foarte bine in toate zonele, incepand cu designul. Este original, ca sa nu spunem mai mult, desi unii vor recunoaste caracteristici clare ale Volvo in designul sau. Radiaza forta si incredere in sine. Aceste doua elemente caracterizeaza, de asemenea, arsenalul sau tehnic: Polestar 3 foloseste doua motoare electrice.

Insa Polestar 2 nu este doar un vehicul electric; este prima masina electrica – sau prima masina de orice fel – care are un creier marca exclusiva Google. Acest sistem de operare Android Automotive controleaza totul, de la radio pana la incalzire si de la aer conditionat pana la navigatie.

Polestar 2, insa, nu inseamna doar un sistem de operare inteligent! Chiar si condus ca vehicul electric obisnuit, fara a utiliza sistemul extravagant de infotainment, masina ofera o senzatie excelenta si o placere rara a condusului.

Motoarele electrice ale lui Polestar 2 sunt extrem de capabile sa furnizeze putere cu usurinta si subtilitate. Acceleratia nu are nimic sacadat, ci doar rafinament armonios si constant. Masina adera la drum, iar directia este extrem de precisa.
Touchscreen-ul central este mare si usor de folosit, creand o experienta de utilizare foarte intuitiva, dar fara sa te distraga. Sistemul avansat de asistenta a soferului nu este Tesla Autopilot, dar isi face treaba foarte bine.
Iar interiorul este minimalist, fara sa intreaca masura la capitolul orgoliu, asa cum se intampla in cazul altor vehicule…

Desigur, adevarata distractie vine odata cu accesarea functiilor oferite de creierul functional al lui Polestar 2. Polestar nu este un nume celebru, dar Volvo spera sa poata imprumuta ceva credibilitate subsidiarei sale, pentru ca pana la urma… incearca sa concureze cu Tesla.

 

Background-ul Polestar

Compania Polestar a fost creata de Volvo in 2016, ca sub-brand performance al sau, dar de atunci s-a reformulat exclusiv ca marca de vehicule electrice. Polestar este detinut in comun de Volvo si de compania mama chineza a producatorului de masini, Geely. Este practic un producator auto cu cetatenie dubla, cu un cartier general la Gotheborg si o linie de asamblare in Chengdu.

Prima masina Polestar a fost una foarte atragatoare, foarte exclusivista, dar si foarte scumpa. Coupe-ul hibrid, aparut in 2017, avea 600 de cai putere generati de un motor cu patru cilindri, pe axa frontala si doua motoare electrice pe axa spate. Pretul sau era de 155.000 de dolari, iar Polestar a produs doar 1500 de bucati la nivel global, dintre care 150 pentru America de Nord.

Polestar va introduce, dupa toate probabilitatile, urmatoarea sa masina la finele acestui an – SUV-ul compact Polestar, construit pe noua platforma complet electrica SPA2 a Volvo. Odata cu aceasta se va face trecerea catre o estetica a designului ceva mai avangardista, asa cum sugereaza masina conceptuala Precept a celor de la Polestar.
Dar Polestar este prima masina electrica a Volvo Car Group si practic o idee despre abordarea companiei suedeze de masini pentru propulsia pe baterii.

 

Specificatiile lui Polestar 2

  •  Acumulator – 78 kWh
  •  Autonomie – 470 km
  •  Cai Putere – 408
  •  Acceleratie de la 0 la 100 km/k in mai putin de 5 secunde
  •  Viteza maxima – 210 km/h
  •  Pretul porneste de la 59.900 de dolari (desi Polestar anuntase ca vrea sa vanda la un moment dat si o versiune de 40.000 de dolari).

Condus cu o singura pedala

Cand calci pedala, masina va sari inainte cu o acceleratie familiara, de altfel, tuturor celor care au mai condus o masina electrica. Cand drumul o impune, poti elibera pedala cu prudenta, iar masina va reduce in mod automat viteza, fara sa fie nevoie sa atingi frana.

Acesta este sistemul Polestar de condus cu o singura pedala: apasa pedala sa accelerezi sau sa conduci; elibereaza pedala ca sa franezi. Cand pedala este eliberata, sistemul de franare regenerativa intervine, returnand bateriei o parte din energie. Nivelul de franare regenerativa, ca si greutatea si felul in care se simte sistemul de franare cu o pedala, poate fi ajustat din setarile vehiculului.

Design de top la exterior si la interior

Unul dintre cele mai bune aspecte legate de Polestar 2 este acela ca nu e un SUV. Poate ca este construit pe platforma Volvo XC40, dar spre deosebire de Audi E-tron sau de Mercedes EQC, Polestar este practic un hatchback deghizat intr-un sedan. Tehnic, cu liniile inclinate ale acoperisului, este un fastback, cu un portbagaj incredibil de spatios. Dar faptul ca Volvo a mizat ca prim vehicul electric pe o masina care nu este nici camioneta si nici SUV este incurajator. Chiar radical!

Polestar 2 poate parea mare si voluminos in imagini, insa in viata reala, este destul de compact. Ca lungime este mai scurt atat decat un BMW seria 3, cat si decat un Mercedes S-Class. Totusi are un aspect exterior solid, care il face sa arate mai bine decat te-ai astepta.
Schema de iluminare este foarte cool. Farurile “Thor’s hammer” in fata, comune la gama Volvo, sunt prezente si la Polestar 2, iar pe spate luminile LED pe intreaga latime aduc aminte de Kitt din Knight Rider. Dar sentimentul este mai degraba unul futurist si nu nostalgic, ceea ce probabil ca si-au si propus cei de la Polestar.

Acelasi vibe este prezent si la interiorul Polestar 2, care este foarte confortabil si 100% vegan, ceea ce inseamna ca nu include absolut deloc produse animale. Masina este echipata cu material textile vegane, desi exista si o varianta cu piele Nappa. Dincolo de asta, poti adauga un pachet performance, vopsea metalica, si jante de 20 de inchi, cam la atat reducandu-se partea de configuratie pe tinichigeria pe care o permite Polestar. Finisajele interioare emana simplitate si calitate – dincolo de panourile laterale ale consolei centrale – si nu s-a auzit niciun zgomot sau scartait, nici macar pe cele mai proaste drumuri pe care a fost testata masina. Polestar 2 ramane complex in orice moment si inspira foarte multa incredere, mai ales la curbele rapide.

Cea mai mare parte a dotarilor cool legate de Polestar 2 vin ca standard la modelul de vanzare, inclusiv oglinzile retrovizoare fara rama, trapa panoramica, luminile activate prin touch pentru cei care stau in spate si, desigur, minunatul Android Automotive.
Cei care au experimentat prima data Android Automotive la conferinta din 2019 a Google nu au cum sa nu fi ramas impresionati. Insa aceea fost o varianta prototip a sistemului de operare intr-o varianta prototip a lui Polestar 2. Versiunea de productie intr-un drive test reprezinta testul suprem pentru masina.

Sistem de operare Android Automotive

De cum deschizi usa soferului, privirea iti este atrasa imediat de o tableta verticala mare in centrul panoului de bord, care altfel arata serios si elegant, dar mai putin decat la Model 3. Ca si la Tesla, usa se poate deschide cu ajutorul telefonului si nu ai nevoie de cheie pentru a porni. Nu exista nici macar un buton de start-stop: nu trebuie decat sa comuti selectorul hexagonal de viteze in pozitia D si ai pornit. Cat despre cheia fizica, aceasta arata foarte ieftin, si nu face impresie buna, asa cum ar trebui sa o faca, fiind primul contact cu masina!

Ca sa fie clar, sistemul Android Automotive pe care foarte putine masini il folosesc, Polestar 2 fiind una dintre acestea – nu are nimic de-a face cu Android Auto, functia de mirroring de pe smartphone pentru telefoanele android. Utilizatorii iPhone nu ar trebui sa isi faca griji in privinta asta: sistemul functioneaza si cu Apple CarPlay.
Sistemul de operare al Google pentru vehicule s-a dovedit a fi extrem de puternic, rapid si mai ales user-friendly.

Tableta este impartita in patru sectoare, pentru tot atatea categorii, mergand de la telefon si media pana la date ale vehiculului si navigatie. Cea din urma foloseste Google Maps, evident, si este cel mai bun sistem testat pana acum de specialistii din domeniul auto. Hartile sunt perfect clare, dinamice si bogate in informatii, fac zoom in si out foarte rapid, folosind doua degete si iti ofera o privire de ansamblu clara asupra traseului.

Datorita abonamentului de date (gratuit in primii 3 ani) vei obtine intotdeauna cele mai precise informatii din trafic si alt tip de continut, precum prognoze meteo, locatie si disponibilitatea statiilor de incarcare, ore de deschidere ale café-bar-urilor. Important pentru o masina electrica este sa stii daca vei ajunge la destinatie cu bateria pe care o mai ai. Polestar 2 calculeaza ce procent iti va ramane la destinatie si sugereaza puncte de incarcare de pe drum daca raspunsul este zero.

Asistentul virtual

O functie de siguranta cu plus de valoare si o adevarata usurare este Google Assistant. Poti activa acest asistent virtual spunand pur si simplu “Hey, Google” sau “Ok, Google” si apoi sa dai o comanda in limbaj uman simplu. Pe scurt, nu trebuie sa iti structurezi propozitiile intr-un mod robotizat, precum “Navigatie-introduc destinatia – Bucuresti – Calea Victoriei 200”. Poti, de asemenea, sa pui intrebari catre Google, mergand de la “cat de departe este Arcul de Triumf de aici” sau “care este cel mai bun restaurant de sushi din Bucuresti?” pana la “am programari pentru aceasta dupa amiaza” si “de ce sunt curbate bananele?”. Foarte serios!
Google iti citeste chiar si mesajele text si mesajele de pe Messenger, daca ii ceri acest lucru. Poti, de asemenea, sa dictezi foarte usor si sa trimiti mesaje.
Cu un simplu “Hei, Google, pune o melodie”, sistemul de operare inteligent iti va alege o optiune populara, pe care insa poti sa o schimbi cu ceva mai pe gustul tau, vorbind cu masina exact ca si cum ai vorbi cu pasagerul din dreapta.

Fara indoiala, cel mai bun aspect la Android Automotive este nivelul de recunoastere vocala. Comenzile vocale din majoritatea vehiculelor sunt abisale, in mare parte pentru ca companiile producatoare de masini nu au baze de date si capacitatile de cloud computing pe care gigantii tehnologici precum Amazon sau Google le folosesc pentru a perfectiona elementele de intelegere a limbajului ale invatarii automate.

In ultimii ani, producatorii auto majori, precum Mercedes Benz si BMW au introdus asistenti de voce extrem de functionali, cu control profund asupra functiilor vehiculului. Dar proprietarii de masini prefera in linii mari asistentii familiari de voce, precum cei pe care ii utilizeaza acasa sau pe telefoanele smart, in detrimentul celor conceputi special de catre producatorii auto.
Aceasta panta poate fi una extrem de alunecoasa. Companiile auto vor sa mentina companiile tehnologice mari la distanta, pentru a le impiedica sa se conecteze la bazele de date profitabile ale clientilor care le folosesc vehiculele.

Volvo crede, insa, ca permitand Google sa intre sub acceasi pelerina, poate vinde probabil mai multe masini. Incepand de anul viitor, compania suedeza va incepe sa adauge Android Automotive si la restul line-up-ului sau, si incurajeaza dezvoltatorii sa construiasca aplicatii personalizate.
Faptul ca ai asistentul virtual Google la cherem in orice moment in timp ce conduci un Polestar 2 este incredibil de util pentru navigatie, HVAC si selectia muzicala. Poti reduce volumul, poti porni incalzirea in scaune si poti intreba despre nivelul bateriei – totul fara sa ridici un deget macar. Plasarea microfonului este excelenta, pentru ca Google Assistant nu greseste si nu incurca cuvintele.Insa recunoasterea vocala robusta este mai mult decat o noutate. Poate fi un element cheie in reducerea factorilor de distragere a atentiei soferului. Faptul ca poti sa schimbi directia, temperatura si sa folosesti Spotify, mentinand in acelasi timp privirea la drum, te face un sofer mai bun si reduce probabilitatea de a derapa sau de a fi distras de la condus.

Smartphone-urile si sistemele digitale de infotainment care te invita la foarte mult scroll sau touch sunt evident factori de distragere a atentiei, iar companiile de tehnologie trebuie sa vina cu moduri mai bune de a reduce aceasta problema.

Condusul zilnic

Este Polestar 2 o masina potrivita pentru condusul zilnic? Pe hartie este: promite o autonomie de 470 de km potrivit ciclului WLTP. Insa, in cadrul unui drive test efectuat de site-ul Global Fleet, masina de test a consumat in medie 23 de kWh/100 km, ceea ce pare putin cam mult. Luand in calcul capacitatea neta a bateriei, de 72.5 kWh, autonomia s-a dovedit a fi intre 300 si 350 de km.

Incarcatorul standard on-board poate incarca 11 kW – astfel ca sapte ore ar fi suficiente pentru a incarca bateria de la aproape zero pana la full. Polestar 2 poate lua 150 kW de la un incarcator rapid DC, ceea ce se traduce intr-un timp de incarcare de jumatate de ora pentru a ajunge la un nivel de 80%.
In orice caz, Polestar 2 poate parea perfect potrivita ca masina de uz zilnic, mai ales pentru ca este destul de practica. Scaunele din fata sunt de vis, izolarea fonica este exemplara si spatiul de la interior este suficient de mare pentru patru adulti. Poti depozita obiecte mici in portbagajul frontal (compartimentul de 3 litri din fata) si elemente mai voluminoase in portbagajul conventional, care poate adaposti pana la 405 litri si este usor accesibil gratie hayonului operat electric, cu deschidere larga. Apropo, intreaga parte inferioara a barei din spate este echipata cu senzori, astfel ca nu trebuie sa iti balansezi piciorul in fata exact in centrul barei pentru a activa operarea automata.

Pretul pentru pachetul complet

Polestar 2 costa aproximativ 50.000 de euro fara TVA. Pentru acest pret, primesti tot ce poti astepta de la acest gen de masina in anul 2020 si chiar in plus. Faruri LED, trapa panoramica (fixa), sistem infotainment Android inclusiv Google Assistant, Google Maps si Google Play Store, sunet premium Harman Kardon, incarcare wireless pentru telefon, Pilot Assist (condus semi-autonom pe autostrada), pilot automat adaptabil, camera 360 de grade pentru asistenta la parcare, scaune operate electric cu functie de memorie, roti de 19 inchi din aliaj, capac al portbagajului operat electric hands free, scaune fata si spate incalzite electric; totul este inclus in pret.

Optiunile de personalizare sunt foarte limitate – acesta este pretul rationalizarii. Pentru interior poti alege intre doua optiuni textile vegane si o optiune din piele (piele Nappa ventilate, in combinatie cu lemn modern pe bord +/- 3700 euro). Pentru exterior, singura optiune in afara de cele 5 culori metalice de vopsea, este un set de jante de 20 de inchi (+/- 800 euro), care le inlocuiesc pe cele standard, de 19.
Nu in ultimul rand, Polestar ofera un plan de date complementar pentru trei ani si trei ani sau 50.000 de km de mentenanta gratuita. Nu ramane decat sa speram ca serviciile post-vanzare vor fi de o calitate superioara celor oferite de Tesla, care au dezamagit multi clienti care aveau nevoie de mentenanta si reparatii.

Performance Pack

Performance Pack-ul Polestar 2, care costa aproximativ 5000 de euro, include amortizoare de soc ale supapei dual-flow, ajustabile manual, de la Ohlins, frane Brembo mai puternice, jante de 20 de inchi, placute de frana, valve si centuri de siguranta aurii si un segment de plafon negru lucios.
In ceea ce priveste calitatea condusului, set-up-ul standard al Performance Pack poate fi comparat cu suspensia M-Sport a seriei 3 BMW. Inclinarea masinii este mentinuta perfect sub control, dar pe drumuri proaste fiecare denivelare este transmisa pasagerilor din masina.

Cat despre gradul de franare regenerativa, exista trei setari, mergand de la aproape zero deceleratie (ideala pentru autostrada) pana la franare maxima (alegerea cea mai buna pentru condus urban sau sport). In cel din urma caz, aproape ca nu ai nevoie de pedala de frana – pur si simplu va trebui sa eliberezi pedala de acceleratie pentru ca masina sa se opreasca total. Adauga la asta directia extrem de precisa – o diferenta foarte mare fata de competitorul californian mentionat mai sus – si ai parte de o masina pur si simpu fantastica pentru sofer! Cat despre acceleratie, sunt putine lucruri de spus despre ea, cu exceptia faptului ca este impresionanta, ca la orice masina electrica puternica.

Argumente Pro

  • Placerea condusului la toate nivelurile
  • Sistem infotainment si HMI fantastic
  • Credibilitatea Volvo

Argumente Contra

  • Optiuni limitate de personalizare
  • Model de vanzari exclusiv online
  • Cateva detalii care arata ieftin

Dupa un drive test cu Polestar 2, echipa site-ului The Verge poate spune ca Polestar 2 este una dintre cele mai bune masini electrice conduse vreodata. “Polestar spune ca nu vrea sa depaseasca Tesla Model 3 ca vanzari. Iar asta este foarte rau, Polestar 2 fiind o masina mai buna decat Model 3. Este rapida, rezista la drum, si pare bine construita, cu suficienta tehologie pentru a impresiona, dar fara sa fie coplesitoare” conchid specialistii The Verge.
Insa, spre deosebire de Tesla Model 3, Polestar atinge o coarda mult mai serioasa si mai matura, poate si datorita backgroundului sau marca Volvo. Iar asta nu schimba cu nimic faptul ca, la fel ca si competitorul sau american, ofera si ea o multime de placeri la nivel senzorial si digitale.

Surse:https://www.theverge.com/21365032/polestar-2-hands-on-first-drive-electric-android-automotive-photos-range

https://www.globalfleet.com/fr/new-energies/europe/features/test-drive-polestar-2-serious-model-3-competitor?a=DQU04&t%5B0%5D=Polestar&t%5B1%5D=Tesla&t%5B2%5D=Test%20drive&t%5B3%5D=Volvo&t%5B4%5D=electric%20vehicle&curl=1