Istoria pierduta a masinii electrice – si ce ne spune despre viitorul transporturilor

Pentru fiecare epoca marcata de poluare, accidente si aglomeratie, solutia pentru generatia urmatoare in ceea ce priveste transporturile a parut evidenta – si totusi, aceleasi probleme au continuat sa revina. Vehiculul tras de cai- primul mijloc de transport urban In...

Aproape 4 din 10 vehicule comerciale pot trece la electricitate

Aproape 4 din 10 vehicule comerciale, alimentate cu benzina si motorina, pot trece la electricitate, potrivit unei noi cercetari a Geotab. Studiul a descoperit ca dat fiind costul total al investitiei (TCO) care tine cont atat de costurile pentru mentenanta...

Bateriile reciclate si cautarea unei economii circulare

Explozia cererii de vehicule electrice a dat nastere unei cereri de surse alternative de metale esentiale, precum cobaltul si nichelul. Putini oameni au beneficiat de sansa lui JB Straubel de a avea un loc in primul rand pentru a asista la ascensiunea vehiculelor...

De ce condusul unui vehicul electric nu e chiar laudabil din perspectiva morala

In contextul ecologic actual, poate ca o placuta de inmatriculare cu numarul “4THEFUTR” pe un vehicul electric poate parea cool si mai ales un manifest pentru decizia de a nu polua planeta si de a oferi o viata mai buna pe Pamant generatiilor viitoare. Aplaudarea...

Unde se afla SUA pe drumul catre vehiculele electrice?

Au ajuns oare Stale Unite ajuns acolo unde isi doreau sa fie pe drumul catre adoptarea vehiculelor electrice? Nu, insa in mod cert sunt in curs de a schimba aceasta situatie. Dupa decenii intregi de indoieli, producatorii de autoturisme din lume s-au hotarat cu...

Automobilul electric în viziunea mioritică

Nici atunci când vine vorba despre adoptarea automobilelor electrice, Guvernul României nu face notă discordantă cu alte domenii pe care le gestionează. Una spun guvernanții și alta e realitatea din teren. Aceștia speră că voucherul de 10,000 de euro acordat pentru achiziția unui automobil electric va determina românii să se bată pe aceste automobile și să ajungem până în 2020 la aproape 100,000 de vehicule electrice. Ce mai, în București va fi plin de mașini electrice mai ceva ca în Oslo sau Amsterdam.

Despre cele 20.000 de stații de încărcare

Cifrele vehiculate de guvernanții români nu fac decât să stârnească râsul celor care sunt aproape de domeniul auto. Cum poți visa la o rețea de 20.000 de stații de încărcare atunci când doar un investitor privat sau rețelele comerciale de tip hyper market au investit în dezvoltarea stațiilor de încărcare? Germania avea la începutul lui 2017 aproximativ 18.000 de stații de încărcare. Deci, în 2020 vom fi mai tari decât nemții nu? Alt capitol la care i-am depașit. Dar stați! Câte stații de încărcare pentru mașini electrice avem în prezent în România? Păi vreo 55… dintre care jumătate sunt în București, iar unele sunt nefuncționale. Prima stație de încărcare a automobilelor electrice dintr-o benzinărie a fost inaugurată de Rompetrol în mai anul acesta pe Șoseaua Chitilei. Unde sunt cele 20.000 de stații deci? O fi vreo eroare de comunicare. Sunt mai multe și nu le vedem.

Un scenariu mult mai realist în Marea Britanie

În timp ce guvernanții români dorm în post (nimic nou aici) si setează obiective nerealiste, guvernul Marii Britanii adoptă o strategie cu adevărat coerentă și inteligentă. După ce a investit peste  1 miliard de lire sterline în proiecte de cercetare pentru popularizarea rapidă a mașinilor electrice, guvernul de la Londra prioritizează rezolvarea celui mai important obstacol în calea adoptării pe scară largă a mașinilor electrice: anxietatea legată de autonomie.

De obicei, problema este legată de absența stațiilor de încărcare de pe arterele care leagă orașele mari (autostrăzi sau drumuri express). În oraș mai mergi cum mai mergi, te mai oprești la mall la o cafea și încarci și mașina, dar când ieși din oraș tot cu un diesel ești mai liniștit pentru un parcurs de peste 250 de kilometri.

Mai întâi infrastructura sau mașini electrice?

Proiectul de lege privind mașinile electrice și autonome care va fi dezbătut în Parlament îi va obliga pe operatorii marilor benzinării din Regatul Unit să construiască peste 8.500 de noi stații de încărcare în special în benzinăriile de pe autostrăzi și drumuri naționale. În prezent, în Marea Britanie există aproape 11.500 de stații de încărcare iar cele 8.500 de puncte de încărcare suplimentare vor dubla practic rețeaua existentă asigurând mai ales conectivitatea între marile orașe.  Totodată, investiția va fi făcută de retailerii de combustibili tradiționali care pot migra astfel treptat către noile categorii de clienți (cei cu mașini electrice).

Amplasarea stațiilor va facilita deplasarea posesorilor de mașini electrice și în afara marilor orașe, astfel automobilul electric devenind o alegere practică și pentru traseele extra-urbane nu doar pentru traseele scurte din oraș. Conform lui John Hayes, Ministrul britanic al Transporturilor, “această lege va ajuta la dezvoltarea infrastructurii pentru a răspunde cererii tot mai mari pentru mașinile electrice și autonome”. Interesant! Deci e nevoie de infrastructură mai întâi. Dacă legea va intra în vigoare, Marea Britanie va dispune în total de aproape 20.000 de stații de încărcare pentru mașinile electrice inclusiv stațiile aferente spațiilor de servicii de pe drumuri express și autostrăzi.

Ca să vezi, englezii vor avea aproape la fel de multe stații de încărcare ca noi.