Istoria pierduta a masinii electrice – si ce ne spune despre viitorul transporturilor

Pentru fiecare epoca marcata de poluare, accidente si aglomeratie, solutia pentru generatia urmatoare in ceea ce priveste transporturile a parut evidenta – si totusi, aceleasi probleme au continuat sa revina. Vehiculul tras de cai- primul mijloc de transport urban In...

Aproape 4 din 10 vehicule comerciale pot trece la electricitate

Aproape 4 din 10 vehicule comerciale, alimentate cu benzina si motorina, pot trece la electricitate, potrivit unei noi cercetari a Geotab. Studiul a descoperit ca dat fiind costul total al investitiei (TCO) care tine cont atat de costurile pentru mentenanta...

Bateriile reciclate si cautarea unei economii circulare

Explozia cererii de vehicule electrice a dat nastere unei cereri de surse alternative de metale esentiale, precum cobaltul si nichelul. Putini oameni au beneficiat de sansa lui JB Straubel de a avea un loc in primul rand pentru a asista la ascensiunea vehiculelor...

De ce condusul unui vehicul electric nu e chiar laudabil din perspectiva morala

In contextul ecologic actual, poate ca o placuta de inmatriculare cu numarul “4THEFUTR” pe un vehicul electric poate parea cool si mai ales un manifest pentru decizia de a nu polua planeta si de a oferi o viata mai buna pe Pamant generatiilor viitoare. Aplaudarea...

In era vehiculelor electrice, bateriile sunt noul petrol

Exact in momentul in care Statele Unite intensifica dezvoltarea vehiculelor electrice, producatorii se confrunta cu cea mai slaba veriga din lantul de distributie – o criza de materiale pentru baterii. De ce conteaza? Acest obstacol pune Statele Unite intr-un...

Au ajuns oare Stale Unite ajuns acolo unde isi doreau sa fie pe drumul catre adoptarea vehiculelor electrice? Nu, insa in mod cert sunt in curs de a schimba aceasta situatie.

Dupa decenii intregi de indoieli, producatorii de autoturisme din lume s-au hotarat cu privire la vehiculele electrice. Lumea automobilelor a fost zguduita in ianuarie de decizia celor de la General Motors Co. de a opri pana in 2035 vanzarea masinilor care consuma benzina, iar planurile de investitii in industria electrica depasesc deja 230 de miliarde de dolari, potrivit AlixPartners, o companie de consultanta.

Dat fiind ca guvernele folosesc morcovi pentru consumatori si bete pentru producatori, vanzarile de vehicule electrice au crescut pana la un procent de 11% din totalul vanzarilor de masini noi din Europa in 2020 si au atins aproape 15% in primul trimestru al anului 2021; in aceeasi perioada, vanzarile de vehicule electrice in China au trecut de la 4,8% la 8%.
Insa exista obstacole serioase in calea acelei tranzitii vertiginoase de care oamenii de stiinta spun ca este nevoie pentru a limita schimbarea climatica, iar simpla si traditionala inertie este unul dintre aceste obstacole.

Gina McCarthy, consilierul principal al presedintelui Joe Biden pe probleme climatice, spune ca atunci cand vine vorba despre masini, multe persoane „isi doresc sa fie pur si simplu ceea ce erau inainte”.

Ce urmeaza pentru conducatorii auto?

Conform prognozelor celor de la BloombergNEF, scaderea preturilor bateriilor va insemna ca masinile electrice mai mari vor ajunge la o paritate de preturi cu omoloagele lor cu combustibili fosili din SUA si Europa in 2022, pe majoritatea celorlalte segmente si regiuni paritatea de pret urmand sa fie atinsa pana la finele acestui deceniu.
Imbunatatirile in ceea ce priveste tehnologia bateriilor urmeaza sa stimuleze autonomia de deplasare a masinilor. Mai important, o lansare globala a punctelor publice de incarcare rapida ar trebui sa risipeasca orice urma de ingrijorare cu privire la blocarea timp de cateva ore fara energie. Analistii estimeaza ca vehiculele electrice se vor dovedi mai fiabile, deoarece au mult mai putine piese.

De ce se afla Europa si China inaintea SUA?

Guvernele din tarile europene si din China si-au asumat angajamente climatice ambitioase si au pus in aplicare o serie de masuri pentru a forta piata auto sa le indeplineasca.

  •  In Uniunea Europeana, producatorii auto reactioneaza la posibilitatea amenzilor dure daca nu reduc cu 50% din 2021 pana in 2030 emisiile medii de carbon pe kilometru ale vehiculelor pe care le vand.Pentru consumatori, Germania ofera reduceri de pana la 9.000 de euro pentru un vehicul full-battery, iar proprietarii de vehicule electrice din Norvegia sunt scutiti de plata TVA-ului de 25% sau a taxelor rutiere. In Marea Britanie, exista subventii guvernamentale de pana la 8.000 de lire sterline pentru camionete hibride plug-in, iar masinile complet electrice sunt scutite de taxa zilnica pe aglomeratie din Londra, in valoare de 15 lire. Londra, Roma si Amsterdam intentioneaza sa refuze accesul masinilor pe benzina pana la sfarsitul deceniului, in timp ce Marea Britanie intentioneaza sa interzica in totalitate vanzarile din aceasta categorie pana in 2030.
  • China are un sistem de credit, similar cu schemele cap-and-trade pentru carbon, conceput pentru a forta producatorii sa creasca productia de vehicule cu emisii mici sau chiar fara emisii. Subventiile acordate cumparatorilor pot ajunge la 18.000 de yuani (2.800 de dolari). In unele orase, obtinerea unui permis de parcare pentru o masina conventionala a devenit aproape imposibila. Iar la finele lui 2020, China avea 1,68 milioane de puncte de incarcare, comparativ cu 72.000 cate erau la sfarsitul anului 2019 in SUA.

Ce se intampla in SUA?

Presedintele American Joe Biden si-a propus accelerarea tranzitiei, blocate pana acum, catre vehiculele electrice. El s-a alaturat din nou Acordului de la Paris privind schimbarile climatice -un acord pe care predecesorul sau, Donald Trump, l-a respins. Biden a anulat, de asemenea, eforturile lui Trump de a reduce restrictiile de kilometri ale vehiculelor alimentate cu benzina. El a propus, de asemenea, investitii de 174 miliarde de dolari pentru sprijinirea productiei si achizitiilor de vehicule electrice, plus a statiilor de incarcare.

Ce i-a convins pe producatorii auto?

Exista o teama de autoritatile de reglementare care au devenit din ce in ce mai serioase cu privire la indeplinirea angajamentelor Acordului de la Paris privind reducerea emisiilor de carbon.
Si exista, de asemenea, teama de a nu fi pedepsiti de catre investitorii, pentru ca acestia sunt responsabili pentru urcarea vertiginoasa a pretulului actiunilor producatorului de vehicule Tesla Inc. si tot ei sunt cei care finanteaza un val din ce in ce mai mare de start-up-uri EV.
Pe de alta parte, tragica umilinta suferita de Volkswagen AG, in urma unui scandal din 2014, provocat de faptul ca a trisat la testele de emisii ale motoarelor diesel, a dus la avantarea sa cu capul inainte pe segmentul masinilor electrice, avand ca obiectiv sa devina lider global pana in 2025.

Care sunt jucatorii de pe piata?

Compania chineza Nio Inc. nu este un nou venit pe acest segment, insa valoarea sa de piata a crescut in 2020, ajungand acum mai mare decat cea a Ford Motor Co.
O serie de start-up-uri de vehicule electrice precum Fisker Inc. si Lordstown Motor Corp. au fost lansate cu ajutorul unui aflux financiar venit din partea companiilor de achizitii cu scop special (SPAC), desi unele – printre care si Lordstown – au avut parte de o scadere brusca a actiunilor ulterior.

Dintre companiile de tehnologie, Apple Inc. lucreaza de mult la un proiect auto, iar Alphabet Inc. detine propria sa unitatea de conducere autonoma, Waymo. Amazon.com Inc. sprijina Rivian Automotive Inc., care intentioneaza sa lanseze pick-up-ul R1T si SUV-ul R1S in 2021. In China, Baidu Inc. cheltuie 7,7 miliarde de dolari pe parcursul a cinci ani pentru dezvoltarea de masini inovatoare, iar Huawei Technologies Co. investeste anul acesta 1 miliard de dolari in dezvoltarea componentelor pentru astfel de vehicule.

Care sunt obstacolele care stau in calea evolutiei vehiculelor electrice?

Una dintre principalele probleme este provocarea pe care o reprezinta construirea infrastructurii de incarcare, posibilitatea ca guvernele sa retraga stimulente importante si potentialul de a aparea o penurie de minerale importante pentru baterii.
In afara Europei, Chinei si SUA, EV-urile abia daca sunt inmatriculate, inclusiv in India. Inertia ramane cea mai mare amenintare, sub forma unei rezistente potentiale a consumatorilor. De aceea, campaniile publicitare ale unor producatori de automobile vechi se concentreaza pe versiunile electrice ale vehiculelor emblematice, cum ar fi camioneta F-150 si Mustang Mach-E de la Ford si Chevrolet Silverado si Hummer de la General Motors.

Sursa: https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-06-26/where-we-are-on-the-road-to-electric-vehicles-quicktake