Istoria pierduta a masinii electrice – si ce ne spune despre viitorul transporturilor

Pentru fiecare epoca marcata de poluare, accidente si aglomeratie, solutia pentru generatia urmatoare in ceea ce priveste transporturile a parut evidenta – si totusi, aceleasi probleme au continuat sa revina. Vehiculul tras de cai- primul mijloc de transport urban In...

Aproape 4 din 10 vehicule comerciale pot trece la electricitate

Aproape 4 din 10 vehicule comerciale, alimentate cu benzina si motorina, pot trece la electricitate, potrivit unei noi cercetari a Geotab. Studiul a descoperit ca dat fiind costul total al investitiei (TCO) care tine cont atat de costurile pentru mentenanta...

Bateriile reciclate si cautarea unei economii circulare

Explozia cererii de vehicule electrice a dat nastere unei cereri de surse alternative de metale esentiale, precum cobaltul si nichelul. Putini oameni au beneficiat de sansa lui JB Straubel de a avea un loc in primul rand pentru a asista la ascensiunea vehiculelor...

Unde se afla SUA pe drumul catre vehiculele electrice?

Au ajuns oare Stale Unite ajuns acolo unde isi doreau sa fie pe drumul catre adoptarea vehiculelor electrice? Nu, insa in mod cert sunt in curs de a schimba aceasta situatie. Dupa decenii intregi de indoieli, producatorii de autoturisme din lume s-au hotarat cu...

In era vehiculelor electrice, bateriile sunt noul petrol

Exact in momentul in care Statele Unite intensifica dezvoltarea vehiculelor electrice, producatorii se confrunta cu cea mai slaba veriga din lantul de distributie – o criza de materiale pentru baterii. De ce conteaza? Acest obstacol pune Statele Unite intr-un...

In contextul ecologic actual, poate ca o placuta de inmatriculare cu numarul “4THEFUTR” pe un vehicul electric poate parea cool si mai ales un manifest pentru decizia de a nu polua planeta si de a oferi o viata mai buna pe Pamant generatiilor viitoare. Aplaudarea propriilor actiuni si decizii poate fi normala intr-o oarecare masura – mai ales daca ne gandim ca poate fi un indemn si pentru cei din jur – insa chiar e ceva laudabil sa conduci un vehicul electric?

Multi ar spune ca da, in timp ce altii nu sunt atat de convinsi, pentru ca masinile electrice pot fi neutre pentru mediu sau chiar daunatoare daca luam in calcul si procesele de design si productie. Insa vom lasa aceste detalii in seama expertilor competenti si vom aborda problema dintr-o alta perspectiva.

Vehiculele electrice si perspectiva morala

Daca e sa ne referim la partea morala, ar trebui sa discutam in primul rand despre modul in care unele actiuni si comportamente isi obtin statuturile morale.
Majoritatea oamenilor sunt de parere ca unele actiuni sunt bune din punct de vedere moral, iar altele negative din punct de vedere moral. Insa care actiuni au aceste statute si cum le obtin?
Vom porni de la ideea ca detinerea si condusul unui vehicul electric este in general benefic pentru mediu, insa trebuie sa retinem ca aceasta presupunere nu arata si ca din perspectiva morala e laudabil sa conduci un EV.

Categoriile morale

In general, o actiune este laudabila moral atunci cand este buna din punct de vedere moral. Filozofii sunt de parere ca actiunile bune sunt de doua tipuri:

  •  Unele actiuni sunt necesare din punct de vedere moral – de pilda ingrijirea copiilor sau sa nu faci rau oamenilor doar ca distractie. Indeplinirea actiunilor necesare este demna de lauda, cel putin tehnic vorbind (pentru ca in practica este ciudat, de multe ori, sa faci asta).
  •  Un alt tip de actiuni bune moral este reprezentat de actiunile permisibile din punct de vedere moral. Acestea sunt actiuni pe care le putem face, dar nu e obligatoriu sa le facem. Nu este obligatoriu sa schimbam politeturi cu un vecin mai batran, dar daca asta ii face ziua mai frumoasa poate fi o actiune buna din punct de vedere moral – a face oamenii sa se simta bine in acest mod este permisibil si de cele mai multe ori laudabil.

O subcategorie importanta de actiuni permisibile dar cu un statut mai aparte sunt actiunile peste limita obligatiei – acele actiuni care depasesc limita a ceea ce este necesar din punct de vedere moral. De asemenea, ele sunt diferite de actiunile permisibile moral, pentru ca actiunile peste limita obligatiei vin adesea cu un cost pentru persoana care le face.
A spune “buna dimineata” unui vecin nu depaseste limita, insa faptul ca te asiguri mereu ca acest vecin se simte bine si faptul ca-l ajuti cu diverse sarcini poate insemna mai mult.

De ce am lauda condusul unui vehicul electric?

Avand in minte acest context, am putea spune despre condusul unui vehicul electric ca este laudabil din punct de vedere moral?
Daca o actiune este necesara din punct de vedere moral, atunci trebuie sa o facem. Iar cand “trebuie” sa facem un lucru, multi dintre noi avem si convingerea ca putem sa o facem. Pana la urma nu ti se poate cere sa faci ceva ce nu poti face. Acesta este un principiu pe care filozofii morali il rezuma la urmatoarea propozitie: “A trebui implica a putea”.
E discutabil daca trebuie sau nu sa acceptam acest principiu, insa de regula s-a impamantenit ideea ca daca cineva trebuie sa faca o actiune, atunci trebuie sa aiba si ocazia si mijloacele sa o faca.
Pe aceasta linie, ideea ca a conduce un vehicul electric este necesar din punct de vedere moral este una ciudata. In primul rand, vehiculele electrice sunt scumpe, astfel ca trebuie sa te consideri foarte norocos daca poti cumpara fara sa clipesti un vehicul de 40.000 de euro, de pilda.
Subventiile ar trebui sa faca vehiculele electrice mai accesibile cumparatorilor, insa ele functioneaza tot in beneficiul celor care au deja suficiente mijloace materiale, in loc sa functioneze ca politici sociale pentru cei aflati in situatii mai dificile.

Persoanele care considera ca “a conduce un vehicul electric este necesar din punct de vedere moral”, presupun probabil ca si altii au situatii similare cu a lor: mijloace materiale semnificative, case la curte si ca fac in general naveta cu masina, nu cu mijloacele de transport in comun. Asadar, putem spune ca daca esti conducator auto, daca iti poti permite un vehicul electric si daca ai spatiul necesar pentru a-l tine, atunci ti se cere din punct de vedere moral sa conduci un astfel de vehicul. Insa vorbim despre o obligatie pe care majoritatea persoanelor nu o au.

Daca am stabilit ca nu este necesar din punct de vedere moral sa conduci un vehicul electric, putem spune totusi ca este permisibil moral?
Inca o data, permisibilitatea are la baza mijloacele materiale ale unei persoane – a fi capabil sa iti permiti vehicule scumpe, sa ai o casa, etc.
Faptul ca o persoana alege sa conduca un vehicul electric pare mai mult un semn al averii si privilegiilor unora, decat o actiune care sa garanteze laudele din perspectiva morala. Iar aceste aspecte ne duc cu gandul ca e mai adecvat sa spunem ca a conduce un vehicul electric este o actiune peste limita obligatiei.

Ce alte optiuni avem?

Exista si o optiune trecuta foarte usor cu vederea, care se intampla sa fie si laudabila moral: a conduce mai putin sau chiar deloc.
O actiune morala importanta pe care cu totii o putem face este schimbarea obiceiurilor. Faptul ca putem conduce si totusi alegem sa nu o facem, sau faptul ca alegem transportul in comun poate fi cu adevarat laudabil moral.
In plus, exista o lectie generala care se refera inclusiv la vehiculele electrice, dar nu numai la ele: relevant pentru lauda din punct de vedere moral este la ce anume ne raportam alegerile.
Vehiculele electrice sunt populare si pentru ca in mare parte lasa intact status quo-ul. Cand ai o situatie financiara buna, trecerea la un vehicul electric nu necesita mari schimbari. Insa ceea ce este cu adevarat laudabil moral este decizia de a nu conduce. Astfel, in comparatie cu optiunea de a conduce mai putin sau chiar deloc, e greu de vazut condusul unui vehicul electric ca fiind ceva demn de lauda.
Exista multe decizii morale care ne fac vietile mai putin confortabile. Iar pentru viitor, ar fi indicat sa le luam in calcul si pe acestea.

Sursa: https://theconversation.com/why-driving-an-electric-vehicle-might-not-be-morally-praiseworthy-165207