Viitorul industriei auto e foarte probabil unul electric. Iar daca aceasta predictie se va dovedi corecta, China pare hotarata sa fie o parte importanta a peisajului auto al viitorului.
Cresterea pietei vehiculelor electrice a fost nici mai mult nici mai putin decat electrizanta! In 2010, pe drumurile din intreaga lume erau numai 17.000 de masini electrice. Pana in 2019, acest numar a crescut la 7.2 milioane, potrivit organizatiei autonome interguvernamentale IEA.
Dintre toate masinile electrice din lume, 47% au fost intr-o singura tara – China. China gazduieste, de asemenea, si 99% din autobuzele electrice din intreaga lume. China este si un producator major de vehicule electrice, insa urmaritorii industriei atrag atentia ca pionierii de pe piata chineza nu au fost nume autohtone.
Evolutia pietei vehiculelor electrice
Piata vehiculelor electrice a evoluat de-a lungul anilor. Primii care au patruns pe piata au fost producatorii locali de masini traditionale al caror focus nu a fost sectorul premium.
Urmaritorii industriei spun ca intrarea Tesla in 2013 in China a declansat o schimbare. “In ultimii ani, am avut parte de un numar mare de startup-uri chinezesti pe piata de vehicule electrice, care isi compara produsele cu Tesla, astfel ca au inceput de la varful de gama”, spune Jing Yang, director de cercetare corporate la Fitch Ratings, Shanghai.
Producatorii de vehicule electrice din China accelereaza acum planurile de dezvoltare internationala. Toti cei trei leaderi ai sectorului intern de vehicule electrice au fost listati cu succes in Statele Unite.
Leaderul de piata Nio a fost listat la Bursa de Schimb din New York in 2018. Actiunile sale au crescut de atunci mai mult de 300%.
In luna iulie a acestui an startup-ul chinez din domeniul vehiculelor electrice Li Auto a debutat la Nasdaq, crescand la 1.1 miliarde de dolari.
Urmatorul nume a fost blockbusterul Xpeng, listat in august la Bursa de Schimb din New York.
Potrivit directorului de management al Urban Science, Lim Chee-Kiang, astfel de companii gasesc piata americana atractiva pentru ca este extrem de lichida si are o transparenta mare a preturilor.
Concurenta in crestere
Aceste startup-uri chinezesti de pe piata de vehicule electrice au cautat, de asemenea, sa intre in concurenta cu preturi atragatoare de vanzare. Un SUV compact de la NIO are astfel un pret cu 25% mai mic decat al rivalului sau, Model Y de la Tesla.
Jing Yang spune ca producatorii de vehicule electrice pot oferi preturi mici pentru ca prioritizeaza volumul in favoarea profitabilitatii.
In plus, companiile chineze de pe segmentul de vehicule electrice se concentreaza pe construirea unui nume de brand – o sarcina deloc usoara pe o piata cu peste 400 de branduri.
In cele din urma, insa, dezvoltarea acestor companii trebuie sa se traduca in profituri. Tesla a avut nevoie de un deceniu pentru a avea un profit anual.
Lim de la Urban Sience subliniaza ca este foarte greu sa faci o marja buna din vanzarea unei masini noi, iar asta inseamna ca producatorii trebuie sa gaseasca alte moduri de a monetiza produsul. Poate fi prin servicii cu taxa, prin furnizarea de servicii cu plus valoare sau prin monetizarea datelor.
Acest drum provocator catre profitabilitate inseamna ca va fi nevoie de mai multe runde de finantare.
Producatorii de vehicule electrice din China se confrunta, de asemenea, si cu concurenta din ce in ce mai mare. Tesla a devenit primul producator strain de masini care detine in proportie de 100% o fabrica in China.
Iar in afara Chinei, multi producatori traditionali de masini intra pe piata de vehicule electrice. Volkswagen, cel mai mare productor auto din lume, investeste 86 de miliarde de dolari in tehnologii digitale si pentru masini electrice.
“Va fi foarte dificil sa faci profit, motiv pentru care va fi nevoie de minim una, doua, sau trei runde de finantare”.
Sursa: https://www.channelnewsasia.com/news/business/china-electric-vehicle-start-ups-race-for-leading-position-13822952