Istoria pierduta a masinii electrice – si ce ne spune despre viitorul transporturilor

Pentru fiecare epoca marcata de poluare, accidente si aglomeratie, solutia pentru generatia urmatoare in ceea ce priveste transporturile a parut evidenta – si totusi, aceleasi probleme au continuat sa revina. Vehiculul tras de cai- primul mijloc de transport urban In...

Aproape 4 din 10 vehicule comerciale pot trece la electricitate

Aproape 4 din 10 vehicule comerciale, alimentate cu benzina si motorina, pot trece la electricitate, potrivit unei noi cercetari a Geotab. Studiul a descoperit ca dat fiind costul total al investitiei (TCO) care tine cont atat de costurile pentru mentenanta...

Bateriile reciclate si cautarea unei economii circulare

Explozia cererii de vehicule electrice a dat nastere unei cereri de surse alternative de metale esentiale, precum cobaltul si nichelul. Putini oameni au beneficiat de sansa lui JB Straubel de a avea un loc in primul rand pentru a asista la ascensiunea vehiculelor...

De ce condusul unui vehicul electric nu e chiar laudabil din perspectiva morala

In contextul ecologic actual, poate ca o placuta de inmatriculare cu numarul “4THEFUTR” pe un vehicul electric poate parea cool si mai ales un manifest pentru decizia de a nu polua planeta si de a oferi o viata mai buna pe Pamant generatiilor viitoare. Aplaudarea...

Unde se afla SUA pe drumul catre vehiculele electrice?

Au ajuns oare Stale Unite ajuns acolo unde isi doreau sa fie pe drumul catre adoptarea vehiculelor electrice? Nu, insa in mod cert sunt in curs de a schimba aceasta situatie. Dupa decenii intregi de indoieli, producatorii de autoturisme din lume s-au hotarat cu...

Masinile autonome sunt o teorie despre care tot auzim de cativa ani si desi in filme pareau niste inventii futuriste si de neatins, e posibil sa nu mai avem chiar atat de mult de asteptat pentru a testa o masina autonoma. Robotaxiurile sunt aici si sunt gata sa revolutioneze totul!

Desi lansarea acestor vehicule fara sofer nu a fost lipsita de obstacole, noile startup-uri si companiile fac pasi mari, unele trecand chiar la testarea in stadiu final, fara un sofer de siguranta in masina.
Datorita unui potential larg raspandit in ceea ce priveste transportul de persoane si de marfuri, companiile din intreaga lume se lupta pentru a perfectiona masina autonoma.

Ascensiunea masinilor fara sofer

Masinile fara sofer nu au aparut brusc, ci sunt o tehnologie in lucru de ceva timp, posibila astazi datorita unor tehnologii precum Inteligenta Artificiala (AI) si algoritmii de invatare automata.
Cu ajutorul acestor instrumente, vehiculele pot detecta pe ce banda sa stea, cum pot evita accidentele si cum pot ajunge la destinatie in siguranta. Si totul fara sofer!

Deocamdata aceste functii sunt prezente, dar la un nivel redus. Tesla, de pilda, permite soferului sa activeze modul pilot automat, in care masina conduce automat pentru el, dar numai cand soferul se afla in masina.

CEO-ul Tesla, Elon Musk, a lansat recent ideea de vehicule complet autonome. Initial, Musk a declarat ca lumea va fi martora a vehiculelor Tesla fara sofer pana la sfarsitul anului 2020, insa pandemia si provocarile tehnologice au amanat aceasta realizare, iar Musk a dat ca varianta mai realista anul 2021. Indiferent de an, mesajul lui Musk e clar- vehiculele fara sofer sunt mai aproape ca niciodata!
Companii precum Waymo si AutoX fac si ele eforturi si progrese si se folosesc de invatarea automata pentru a mentine inovatia.

Iar daca anul 2020 nu a fost anul adoptarii la scara larga a masinilor autonome, a fost insa anul in care unele dintre ele au ajuns in etapele critice ale testarii.

Unde are loc progresul

Peste tot in lume, tarile inregistreaza progrese pe zona vehiculelor autonome. SUA si China, in mod deosebit, lucreaza la testarea in stadiu final, cu semne promitatoare. Mai multe companii, printre care Waymo, AutoX, Zoox, Nuro si Cruise, au trecut la teste complet autonome, iar dintre acestea Waymo si AutoX se remarca in special.

Waymo

Cea mai mare stire din 2020 pentru masinile cu conducere autonoma venea de la Waymo. Alphabet, compania care detine Google, isi perfectioneaza aventura in vehicule autonome. Incepand din octombrie 2020, Waymo are vehicule complet operationale care circula prin suburbiile din Phoenix, Arizona, avand capacitatea de a transporta persoane. Iar Waymo nu se asteapta la nimic altceva decat la popularitate din acest moment.

AutoX

De cealalta parte a lumii, China face progrese similare. Beneficiind de sprijinul gigantului online Alibaba, AutoX este un startup mai nou, care a progresat in mod eficient prin etapele de testare. Pe strazile din Shenzhen, China, locuitorii pot vedea masini autonome noi, care circula cu usurinta. Desi masinile nu sunt inca pe deplin disponibile publicului, compania lucreaza la una dintre ultimele etape ale testarii. Pana in prezent, vehiculele fara sofer au functionat fara probleme fara sofer de siguranta.

Cum pot schimba vehiculele autonome industria

Waymo si AutoX sunt doua exemple care ne arata cat de repede pot progresa vehiculele autonome. Cu tehnologia si testarea potrivite, aceste vehicule sunt de neoprit, iar industria se deplaseaza deja rapid.

Ca urmare a pandemiei, serviciile de curierat si livrari au luat un avant mai mare ca niciodata, iar datorita vehiculelor fara sofer atat domeniul transporturilor cat si cel al livrarilor se pot schimba in bine. Astfel, mai multe companii ar putea incepe sa integreze vehiculele autonome pentru livrarea de bunuri si pentru transportul de persoane.

Intrucat companii precum Uber si Lyft sunt deja uriase, adaugarea in mix a masinilor autonome ar aduce aceste domenii la un nivel mai inovator. In plus, atunci cand unele companii, precum Amazon, implementeaza drone si servicii de livrare rapida, va fi neaparat nevoie ca si alte companii sa gaseasca modalitati de a concura in lumea comertului.

Tehnologia este cea care va schimba pana la urma jocul si va face vehiculele autonome mai comune. Fara tehnologie, aceste masini nu s-ar putea conduce singure. Insa cu ajustari si colaborare, o masina autonoma poate parca automat, poate evita coliziunile si poate reduce traficul, abordand rute optime si eliminand cu totul eroarea umana.
Daca isi mentin traiectoria actuala, vehiculele autonome vor deveni urmatorul pas mare din industria auto.

Ce urmeaza

Desi vestile sunt incurajatoare, exista totusi cateva intrebari si ingrijorari. In primul rand, publicul va dori fara indoiala sa se asigure ca aceste masini sunt sigure. Si fara doar si poate ca multi vor fi circumspecti in a se urca intr-un vehicul fara sofer. Chiar si daca un studiu recent a raportat ca 94% din accidentele asupra carora s-a concentrat au fost produsul unei erori umane. Mai mult decat atat, accidentele produse de distrageri reprezinta 25% din totalul accidentelor auto in general.

Cu astfel de statistici care scot la iveala adevaratele pericole ale sofatului traditional, vehiculele autonome ar putea ajunge sa previna accidentele si sa mentina siguranta mai multor oameni.
Perfectionarea caracteristicilor de siguranta si a protocoalelor la aceste vehicule va fi urmatorul pas major. In plus, este esential sa monitorizam si sa ajustam siguranta in lunile si anii urmatori.

Pe langa siguranta, companiile trebuie sa se asigure ca aceste vehicule sunt usor de accesat. Deoarece autonomia este un pas mare si progresiv pentru vehicule, producatorii ar trebui sa se asigure ca acest pas include pe toata lumea.
In cele din urma, concentrarea asupra sustenabilitatii va fi si ea esentiala, iar producatorii de vehicule autonome ar trebui sa se concentreze pe viitorul masinilor sustenabile si nu pe trecut.

Drumul inainte

Odata cu progresul unor companii precum AutoX si Waymo, viitorul este clar. Masinile autonome sunt destinate sa devina norma. Nu stim insa cand se va intampla asta. Pandemia a schimbat traiectoria multor industrii, dar se pare ca aceste vehicule sunt puternice.

In plus, pandemia influenteaza si modul in care oamenii interactioneaza cu lumea din jur. Concentrarea pe plimbari si livrari fara contact, siguranta, accesibilitatea si sustenabilitatea vor fi pana la urma atuurile care vor duce masinile autonome in centrul atentiei. Insa drumul care se deschide ne rezerva in mod sigur surprize.

Sursa: https://readwrite.com/2021/02/14/robotaxis-are-taking-off-here-are-the-companies-leading-the-movement/