Istoria pierduta a masinii electrice – si ce ne spune despre viitorul transporturilor

Pentru fiecare epoca marcata de poluare, accidente si aglomeratie, solutia pentru generatia urmatoare in ceea ce priveste transporturile a parut evidenta – si totusi, aceleasi probleme au continuat sa revina. Vehiculul tras de cai- primul mijloc de transport urban In...

Aproape 4 din 10 vehicule comerciale pot trece la electricitate

Aproape 4 din 10 vehicule comerciale, alimentate cu benzina si motorina, pot trece la electricitate, potrivit unei noi cercetari a Geotab. Studiul a descoperit ca dat fiind costul total al investitiei (TCO) care tine cont atat de costurile pentru mentenanta...

Bateriile reciclate si cautarea unei economii circulare

Explozia cererii de vehicule electrice a dat nastere unei cereri de surse alternative de metale esentiale, precum cobaltul si nichelul. Putini oameni au beneficiat de sansa lui JB Straubel de a avea un loc in primul rand pentru a asista la ascensiunea vehiculelor...

De ce condusul unui vehicul electric nu e chiar laudabil din perspectiva morala

In contextul ecologic actual, poate ca o placuta de inmatriculare cu numarul “4THEFUTR” pe un vehicul electric poate parea cool si mai ales un manifest pentru decizia de a nu polua planeta si de a oferi o viata mai buna pe Pamant generatiilor viitoare. Aplaudarea...

Unde se afla SUA pe drumul catre vehiculele electrice?

Au ajuns oare Stale Unite ajuns acolo unde isi doreau sa fie pe drumul catre adoptarea vehiculelor electrice? Nu, insa in mod cert sunt in curs de a schimba aceasta situatie. Dupa decenii intregi de indoieli, producatorii de autoturisme din lume s-au hotarat cu...

Hyperloop, trenuri alimentate cu hidrogen si taxiuri aeriene. Pe masura ce avansam in secolul 21, modul in care oamenii se deplaseaza dintr-o locatie in alta este pe punctul de a face o transformare semnificativa, determinata de design si de inovatie.

Desi tehnologiile de care aminteam mai sus pot fi la cativa ani distanta de adoptarea la nivel larg, nu putem spune ca schimbarea nu este deja pe drum.
In intreaga lume, guvernele nationale si municipale incearca sa reduca emisiile si sa stimuleze calitatea aerului urban, multi punandu-si toata credinta intr-un sector aflat in crestere: vehiculele electrice pe baterie.
Exista fara doar si poate un anumit avant al acestui domeniu, iar un raport recent din partea Agentiei Internationale a Energiei a aratat ca anul trecut au fost inregistrate aproximativ 3 milioane de masini electrice noi, o cifra record si o crestere de 41% comparativ cu anul 2019.
Privind inainte, IEA spune ca numarul de masini electrice, autobuze, van-uri si camioane grele de pe sosele – estimarea sa nu include si vehiculele electrice cu doua si trei roti – este prognozata sa ajunga la 145 de milioane pana in 2030.

Daca guvernele isi intensifica eforturile de a atinge obiectivele internationale ce tin de clima si de energie, flota globala ar putea creste si mai mult, ajungand la 230 de milioane pana la finele acestui deceniu.

O lume in schimbare

Pe masura ce numarul de vehicule electrice de pe soselele planetei creste, societatea va fi nevoita sa se adapteze. Va fi nevoie, de exemplu, de implementarea de retele ample de incarcare, pentru a raspunde cerintelor tot mai mari si pentru a spulbera preocuparile persistente cu privire la “anxietatea de autonomie” – ideea ca vehiculele electrice nu sunt capabile sa faca deplasari pe distante lungi fara sa piarda energie si sa ramai blocat pe undeva.

O alta zona in care vom observa schimbari este cea legata de zgomot.
Pe langa faptul ca vin cu zero emisii din tevile de esapament, vehiculele electrice sunt cu mult mai silentioase decat verisoarele lor pe benzina si pe motorina.
Aceasta inseamna mai putina poluare sonora in zonele urbane – in mod clar un lucru bun – dar ridica si o problema potentiala pentru alti utilizatori ai drumurilor publice, mai ales pentru cei cu probleme de vedere. “Pentru persoanele oarbe sau partial nevazatoare, evaluarea traficului poate fi extrem de dificila”, spune Zoe Courtney-Bodgener, de la Institutul National Regional pentru Nevazatori din UK, citata de CNBC. Bodgener a explicat ca astazi se foloseste un numar din ce in ce mai mare de mijloace de transport “silentioase”, dand ca exemplu bicicletele si vehiculele mai mari electrice si hibride.

“Cand nu iti poti folosi vederea pentru a detecta aceste vehicule, atunci sunetul este si mai important. Iar cand sunetul nu exista sau nu este suficient de tare incat sa poti detecta in mod eficient vehiculele, avem de-a face in mod clar cu un pericol, pentru ca nu poti sti in mod sigur cand se apropie un vehicul de tine” a spus ea.

Legi si reglementari

Deja in intreaga lume au fost adoptate reglementari si tehnologia necesara pentru a se incerca rezolvarea acestei probleme.

In Uniunea Europeana si UK, de pilda, toate vehiculele electrice si hibrid noi vor fi nevoite sa foloseasca un sistem de alertare acustica, sau AVAS, incepand din 1 iulie. Acesta se va adauga si va completa reglementarile anterioare, in vigoare din 2019.
Conform reglementarilor, AVAS ar trebui sa intervina si sa emita un sunet atunci cand viteza unui vehicul scade la sub 20 km/h si cand merge in marsarier.
Potrivit unei declaratii a guvernului britanic din 2019, sunetul “poate fi dezactivat temporar de catre sofer daca se considera necesar”.

Reglementarile UE spun ca sunetul emis de AVAS “trebuie sa fie un sunet continuu, care sa ofere informatii pietonilor si altor utilizatori ai soselelor cu privire la operarea unui vehicul”.
Sunetul trebuie sa indice cu usurinta comportamentul unui vehicul si ar trebui sa sune similar cu sunetul unui vehicul de aceeasi categorie, echipat cu un motor cu combustie interna.
Desi Bodgener a spus pentru CNBC ca organizatia sa se bucura ca directiva AVAS a fost introdusa in legislatia UK, ea spune ca “nu face tot ce am vrea noi sa faca”.
Ea a explicat ca poate era nevoie ca viteza stabilita de AVAS sa fie marita la 30-50 km pe ora, spunand ca nu sunt convinsi ca daca un vehicul care se deplaseaza cu 20 de km/h va genera pe cont propriu suficient zgomot incat sa fie detectabil in mod sigur prin sunet.

O alta zona de ingrijorare este cea legata de vehiculele mai vechi. “Exista deja o multime de vehicule electrice si hibride care au fost produse inainte ca aceasta reglementare sa intre in vigoare si care nu sunt echipate cu aceasta tehnologie” a atras atentia Bodgener.
Cat despre reprezentantii industriei, acestia sunt multumiti de reglementarile in vigoare. Intr-o declaratie pentru CNBC, Asociatia Europeana pentru Electromobilitate a spus ca sustine “status quo-ul actual legislativ”.
“Limita de 20 de km este suficienta pentru ca la acest nivel intra in calcul si alte zgomote – in principal rezistenta la invartirea anvelopelor – care sunt suficiente pentru ca pietonii si ciclistii sa auda vehiculele electrice si hibride care se apropie” a spus organizatia cu sediul la Bruxelles.
Ei au mai adaugat ca impunerea unui nivel aditional, care depaseste 20 km/h ar lipsi cetatenii europeni de unul dintre principalele beneficii ale electrificarii: nivelul redus de zgomot la viteze de oras.

Poluarea sonora poate fi intr-adevar o problema serioasa. Potrivit Agentiei Europene a Mediului, peste 100 de milioane de europeni “sunt expusi nivelurilor daunatoare de poluare sonora din mediu”. Agentia califica zgomotul din traficul de pe sosele ca fiind “o problema particulara de sanatate publica in multe zone urbane”.

Viitorul

Discutiile si dezbaterile din jurul acestui subiect par sa continue inca si e clar ca va trebui sa se ajunga la un echilibru in viitor. Indiferent daca unii cred ca legislatia actuala merge suficient de departe sau nu, este deja o certitudine faptul ca acest tip de sisteme vor deveni o caracteristica din ce in ce mai importanta a transportului urban in anii urmatori.

Robert Fisher, director de tehnologie EV la compania de cercetare si consultanta SBD Automotive, a declarat pentru CNBC ca testarea desfasurata de companie “a constat ca AVAS este destul de eficienta”, dar a continuat prin a spune ca daca un pieton nu este familiarizat cu acest sunet, “e posibil ca el sa nu il asocieze automat cu prezenta unui vehicul care se apropie”.
„In prezent, AVAS este in mare parte tinuta pe loc de legislatia inconsecventa si de lipsa de inovatie”, a spus el, inainte de a da un ton pozitiv in ceea ce priveste viitorul.
„Pe masura ce ne indepartam de motorul cu ardere interna, aceasta tehnologie are potentialul de a deveni o parte esentiala a caracteristicilor unei masini, un punct de diferentiere a brandului si are capacitatea de a salva vieti.”

Sursa: https://www.cnbc.com/2021/06/04/as-electric-vehicle-sales-surge-discussions-turn-to-noise-and-safety-.html