Fermele de energie solara ofera o a doua viata bateriilor EV

Pe fondul unei cresteri rapide a popularitatii vehiculelor electrice, vom avea parte in curand de un val de baterii folosite, a caror performanta nu mai este suficienta pentru vehiculele care au nevoie de o acceleratie si de o autonomie de incredere. Insa un studiu...

Cat dureaza sa incarci un vehicul electric?

Nu iti face griji, nu vei albi asteptand ca electronii sa iti umple bateria! Te gandesti din ce in ce mai des sa treci de la SUV-ul tau pe benzina sau pe motorina, la un vehicul complet electric, futurist, eficient din punct de vedere al consumului energetic, si...

Jeep Grand Cherokee 2021 se innoieste pentru prima oara in 10 ani

Jeep se pregateste pentru lansarea noii generatii a lui Grand Cherokee, ce urmeaza sa ajunga pe piata undeva spre finalul acestui an. Noul model va fi construit pe o versiune a platformei Alfa Romeo Giorgio, care se afla si la baza modelelor Giulia si Stelvio. Ne...

General Motors inchide serviciul de car-sharing Maven

Start-up-urile de car sharing au si ele de infruntat un viitor incert in mediul de business afectat profund de Coronavirus, in toata lumea. General Motors a declarat la finele lunii aprilie ca Maven, serviciul de car sharing pe care l-a lansat in 2016, isi va inchide...

Mercedes lucreaza la tehnologia bateriilor organice

Bateriile organice suna mai degraba ca un concept science-fiction, decat ca o realitate palpabila, insa Mercedes Benz numeste acest tip de baterie “o parte promitatoare a tehnologiei”. Nu vorbim despre bateriile in stare solida, care au fost un fel de Sfant Gral al...

Una dintre cele mai frecvente critici aduse automobilelor electrice sau hibride este legată de design. Nu vorbim aici de modele sport foarte scumpe cum ar fi BMW i8 sau Tesla Roadster, ci de modele cu preț abordabil care reprezintă grosul vânzărilor în segment precum: Nissan Leaf, Opel e-Ampera sau BMW i3. Despre ultimul am auzit deseori remarca “mașina asta nici macar nu arată a BMW”. Pentru a înțelege pe deplin rațiunile care impun un design aparte pentru modelele electrice este important să analizăm cu atenție latura tehnică a acestora.

Platforme dedicate pentru performante maxime ale automobilelor electrice

În primul rând, studiile arată că, pentru a obține performanțe maxime de la un automobil electric, acesta trebuia construit pe o platformă dedicată, denumită în limbajul de specialitate native platform. În termeni practici, asta înseamnă că, în loc să iei un model de serie precum Opel Astra pe care să-l dotezi cu motor electric mai bine construiești un automobil electric pe platformă tehnică complet nouă, special gândită pentru acest sistem de propulsie. Astfel, bateriile și tot sistemul de propulsie nu trebuie adaptate la spațiul gândit pentru un motor cu aprindere internă ci pot fi gândite fără restricții de spațiu și proiectare pentru peformanțe maxime (autonomie, încărcare, greutate).

Este și motivul pentru care marii producători aleg să lanseze modele electrice pe platforme noi și renunță la așa zisele versiuni electrice ale unor modele de serie (vezi cazul VW care nu va dezvolta pe termen lung un Golf electric, ci va oferi un automobil electric de dimensiunile unui Golf, denumit ID care va fi construit pe o platformă electrică complet nouă).  Este lesne de observat că mașini precum BMW i3 sau Opel e-Ampera au o poziție de condus ceva mai înaltă. De ce? Pentru a oferi cât mai mult loc pentru acumulatori mari care să asigure o autonomie satisfăcătoare, bateriile sunt de obicei plasate în zona de sub scaunele pasagerilor, ceea ce impune înălțarea habitaclului. Deși am putea crede că înălțimea mai mare afectează stabilitatea pe viraje a acestor mașini, în realitate, bateriile asigură un centru de greutate foarte jos și contribuie la o ținută de drum exemplară.

Spatiu mai mare la interior pentru autovehiculele electrice

În al doilea rând, designul automobilelor electrice de volum, este gândit pentru a oferi cât mai mult spațiu. Conform unui studiu realizat de firma de consultanță McKinsey and Company, automobilele electrice oferă în medie un spațiu interior cu 10% mai mare decât automobilele cu motoare termice la un ampatament identic. Studiile de benchmarking arată că producătorii de automobile utilizează pentru mașinile electrice conceptul de design to cost (DTC) pentru a câștiga un avantaj față de concurență în lupta acerbă pentru o autonomie mai mare și o greutate redusă. Această abordare este din ce în ce mai vizibilă la automobilele electrice de generația a doua unde nu forma dictează arhitectura tehnică, ci designul exterior este gândit în funcție de platforma tehnică și pachetul de acumulatori. Integrarea componentelor de la furnizori precum Panasonic sau LG este și ea un factor cheie în design iar utilizarea materialelor   ultra-ușoare precum carbonul joacă un rol tot mai important.

Producătorii au făcut totuși progrese tehnologice mari care le permit să jongleze cu materialele foarte ușoare pentru a construi un design exterior tot mai atrăgător. În același timp, pentru a compensa prețurile mai mari pentru automobilele electrice, constructorii oferă mult mai multe dotari în standard pentru a oferi percepția că primești mai multe pentru banii plătiți și pentru a construi imaginea automobilului electric de vitrină tehnologică dotată cu cele mai moderne tehnologii.

Designul automobilului electric in viitor

În ceea ce privește viitorul, sunt de părere că progresele în domeniul sistemelor de conducere autonome vor influența mare măsură tendințele de design și pot duce la schimbari importante, daca nu chiar radicale pentru designul automobilelor electrice. Oglinzile laterale vor dispărea cu siguranță fiind înlocuite cu seturi de camere performante de luat vederi.

Suprafața geamurilor laterale va putea fi redusă exponențial deoarece vizibilitatea va fi asigurată de camerele cu vedere la 360 de grade. Grilele frontale nu vor mai avea drept rol principal asigurarea unui flux de aer către motor, așa că designerii se vor putea juca fără restricții cu formele acestei porțiuni a caroseriei. Schimbări majore se vor înregistra și la nivelul blocurilor optice. Introducera tehnologiilor avansate de iluminare, mai ales a celor cu laser va permite adoptarea unor soluții radicale de design care ar putea merge pănă la reducerea cu 80% a suprafeței blocurilor optice. Forma farurilor nu va mai dicta eficiența fasciculului de lumină astfel că acestea vor putea fi configurate în orice formă imaginată de designeri.