Nu iti face griji, nu vei albi asteptand ca electronii sa iti umple bateria!
Te gandesti din ce in ce mai des sa treci de la SUV-ul tau pe benzina sau pe motorina, la un vehicul complet electric, futurist, eficient din punct de vedere al consumului energetic, si silentios ca o maicuta care trece prin Vatican? Sa fie intr-un ceas bun!
Singura problema care iti da batai de cap este cat de mult dureaza sa incarci un vehicul electric. Ei bine, ai ajuns exact in locul potrivit pentru a gasi raspunsuri la toate intrebarile tale in acest sens!
Punctele de alimentare pentru vehicule electrice ofera mai multe variante de incarcare, in functie de capacitate, tip de incarcator, vreme, temperatura, numar de masini conectate la o statie in acelasi timp, momentul zilei, dar si in functie de capacitatea masinii tale. Ca atare, incarcatoarele pentru vehicule electrice necesita adesea un tutorial rapid din partea dealer-ului sau producatorului.
Vestea buna este ca, la fel ca si in cazul pompelor de benzina, dupa cateva incarcari iti intra in reflex.
Pentru a face ca lumea vehiculelor electrice sa fie cat mai pe intelesul tuturor, vei gasi mai jos cateva detalii despre durata incarcarii, dar si raspunsuri la unele dintre cele mai frecvente intrebari cu privire la vehiculele electrice.
Tipuri de incarcatoare pentru vehiculele electrice
Aproape toate vehiculele electrice vin cu un incarcator din fabrica, insa producatorii si companiile terte ofera si incarcatoare mai rapide si mai eficiente. Acestea pot fi instalate de un electrician sau pot fi incarcatoare de tipul statii de benzina instalate pe teritoriul tarilor.
Iata o trecere in revista a tipurilor de incarcatoare disponibile pe piata.
- Outlet charger Nivelul 1oferit de producator (aproximativ 3.7 kW)
Cea mai simpla forma de incarcator pentru vehicule electrice, incarcatoarele Level 1 au un stecher casnic clasic la un capat, iar la celalalt capat un conector care se ataseaza la vehicul.
Aceste incarcatoare sunt in general portabile si nu necesita instalare din partea unui electrician. Ele folosesc electricitatea de la o priza obisnuita.
- Incarcator Level 2 de la producator sau alte companii (6.6 kW)
Exista cativa producatori de vehicule electrice si alti furnizori terti care ofera unitati de incarcare mai rapida, de 249 de volti. Incarcatoarele rezidentiale Level 2 necesita in general instalare din partea unui electrician, precum si un circuit dedicat de 40 de amperi. Incarcatoarele Level 2 se pot gasi, de asemenea, si in locuri publice precum parcari, cladiri de birouri si locatii comerciale.
- Incarcatoare rapide de sine statatoare, de la producator (150 – 250 kW)
Reteaua Supercharger a celor de la Tesla foloseste un sistem propriu de curent direct, de 480 de volti. Reteaua Tesla Supercharger functioneaza doar pentru vehiculele Tesla.
- Incarcatoarele rapide de sine statatoare de la companii terte (aproximativ 150 V)
La fel ca reteaua Tesla, retelele de incarcare rapida terte folosesc un sistem de 480 de volti cunoscut in mod obisnuit drept incarcare rapida DC, dar poate functiona pentru o varietate intreaga de vehicule electrice. Retelele de incarcare rapida DC terte includ ChargePoint, EVGo si Electrify America.
- Incarcatorul ultra-rapid de sine statator, construit de producator (aproximativ 350 kW)
Porsche utilizeaza o arhitectura electrica de 800 de volti pentru a permite incarcarea ultra-rapida pentru vehiculul sau electric Taycan. In acest moment in Statele Unite reteaua Electrify America, o subsidiara a Wolkswagen Group of America, este singura care are incarcatoare care pot alimenta sistemul Porsche de 800 de volti. Trebuie spus, in acest context, ca Taycan poate folosi si o incarcare rapida DC de 480 de volti, dar la o rata de incarcare mai lenta.
Alte vehicule din Wolkswagen Group cu un sistem de 800 de volti, asa cum sunt Audi e-tron GT, vor fi si ele capabile sa utilizeze incarcarea ultra-rapida.
Cat dureaza sa incarci o masina electrica?
Acum ca stim cate ceva despre tipurile de incarcatoare disponibile pe piata, iata mai jos estimarile celor de la The Drive in ceea ce priveste durata de timp necesara pentru ca masina ta electrica sa se incarce, sub rezerva variabilelor, desigur.
- Alimentarea cu incarcatorul Level 1 de la producator
Tesla, Jaguar, Audi, Porsche, Nissan, Chevrolet, Mercedes-Benz, Hyundai, Kia, BMW, Honda, Mini si Volkswagen.
Timp necesar: intre 11 si 30 de ore - Alimentarea cu un incarcator Level 2 de la producator
Tesla, Jaguar, Audi, Porsche, Nissan, Chevrolet, Mercedes-Benz, Hyundai, Kia, BMW, Honda, Mini si Volkswagen.
Timp necesar: intre 4 si 6 de ore - Alimentarea cu un incarcator rapid construit de producator
Tesla Supercharger V3
Timp necesar: intre 40 de minute si o ora. - Alimentarea cu un incarcator rapid de la companii terte
Electrify America, Charge Point
Timp necesar: intre 40 de minute si o ora. - Alimentarea cu un incarcator ultra-rapid construit de producator
Electrify America (Volkswagen Group)
Timp necesar: intre 25 si 40 de minute. - Incarcarea pentru completare
In general acest tip de incarcare se refera la completarea bateriei inainte ca aceasta sa se epuizeze. Cei mai multi proprietari de vehicule electrice vor completa atunci cand ajung la destinatie sau cand revin acasa.
Incarcatoarele publice intra in general in categoria de incarcatoare Level 1 sau Level 2, ceea ce face ca timpul de completare a bateriei sa se incadreze undeva in intervalul de timp 4-30 de ore.
Care sunt variabilele care afecteaza viteza de incarcare
Desi pompele conventionale de combustibil au un ritm de curgere prestabilit, care poate fi afectat intr-o oarecare masura de numarul de masini care alimenteaza, un incarcator pentru vehicule electrice este supus mult mai multor variabile care afecteaza modul in care este livrat combustibil pentru vehiculele electrice.
Iata care sunt unele dintre aceste variabile care influenteaza viteza de incarcare a unui EV.
- Temperatura exterioara
Temperaturile mai scazute afecteaza reactiile electrochimice ale unei baterii, si astfel vitezele de incarcare vor scadea odata cu scaderea mercurului din termometre. De asemenea, autonomia este afectata si ea in mod negativ de vremea rece.
- Tipul incarcatorului
Tipul de incarcator folosit determina daca va trebui sa te opresti pentru o pauza scurta sau pentru un pranz mai lung.
- Numarul de vehicule conectate la o statie de incarcare
In general cu cat numarul de vehicule electrice conectate la o statie de reincarcare este mai mare, cu atat viteza de incarcare va fi mai mica.
- Capacitatea bateriei vehiculului
Vehiculele electrice pot fi echipate cu o gama variata de dimensiuni de baterii (masurate in kilowati/ora), care determina cat de rapid se incarca. De pilda, Tesla Model S si Model X sunt disponibile cu o baterie de capacitate mare, de 100 kWh, in timp ce bateria modelului de baza Hyundai Kona are o capacitate de numai 39.2 kWh.
- Gradul de epuizare a bateriei vehiculului
O baterie complet epuizata se va incarca mai lent decat o baterie golita pe jumatate. Pentru a asigura longevitatea bateriei, un sistem de gestionare a bateriei unui EV va intarzia curgerea pentru a proteja bateria.
- Momentul zilei
In functie de locul in care traiesti, furnizarea de energie poate fi afectata de momentul zilei in care faci incarcarea. Orele de varf in utilizarea electricitatii pot incetini viteza incarcatorului, pentru ca in acel moment o cantitate mai mare de energie electrica este extrasa din retea de catre diversi utilizatori.
Cat costa sa incarci un vehicul electric?
In general, oriunde in lume costurile de incarcare a unui vehicul electric sunt mai mic decat daca ai incarca o masina cu benzina sau cu motorina, insa ele difera in functie de incarcatorul pe care il folosesti.
In Romania de pilda, pana la inceputul acestui an, incarcarea electrica era gratuita in retelele publice, insa de curand au fost introduse tarife – modice, dar existente. O incarcare normala la 22 kWh costa 29 de lei, iar incarcarea rapida la 50kWh va costa 44 de lei, indiferent cata electricitate consumi.
In statiile private costurile incarcarii sunt taxate la kW, in timp ce acasa incarcarea se face la tarifele normale oferite de retelele publice de electricitate.
De asemenea, exista costuri asociate cu incarcatorul pe care il alegi. Incarcatoarele standard level 1 sunt incluse in mod obisnuit in pretul vehiculului, dar daca iti doresti un incarcator mai rapid level 2 vei avea nevoie de o investitie mai mare, pentru ca acestea sunt mai mult decat un sistem plug-and-play.
Tesla, de pilda, ofera un incarcator de perete de generatia a treia la un pret de 500 de dolari, in timp ce incarcatoarele companiilor terte au preturi cuprinse intre 400 si 900 de dolari, plus pretul necesar instalarii, care variaza de la un electrician la altul si, desigur, si in functie de costurile pentru service din fiecare tara.
Cat de departe poti ajunge cu o masina electrica?
Distanta pe care o poti parcurge cu un vehicul electric a devenit un punct sensibil, multi potentiali cumparatori citand “anxietatea de autonomie” drept cel mai mare obstacol care ar putea sta in calea adoptarii vehiculelor electrice.
La fel ca masinile pe benzina, autonomia estimata a unei masini electrice variaza de la o masina la alta. Clientii pot avea o autonomie cuprinsa intre 135 de kilometri cu Fiat 500e pana la peste 480 de kilometri cu vehicule precum Tesla Model 3 Long Range sau Porsche Taycan.
In functie de stilul de viata, de distantele medii pe care va trebui sa le parcurgi in fiecare zi si de drumurile mai lungi pe care le faci sau nu in mod direct sau cel putin in vacante, va trebui sa iti alegi o masina adecvata. Insa daca este sa ne referim la distanta medie parcursa de romani in orase si in zonele limitrofe acestora, orice vehicul electric de pe piata actuala ofera o autonomie mai mult decat suficienta.
Punctele de incarcare devin si ele, de asemenea, mai comune pe autostrazi, ceea ce face ca drumurile pe distante lungi sa fie un obiectiv mai usor de atins cu un vehicul electric.