Investitorii fac valuri pe piata de actiuni ale companiilor de vehicule electrice

Actiunile Lucid Motors si Rivian cresc. Poate dura acest trend? In cadrul unei vizite recente la o uzina General Motors din Detroit, ce urmeaza sa inceapa productia in cursul anului urmator, presedintele american Joe Biden a sustinut un discurs in care a tinut sa puna...

Problemele majore care blocheaza viitorul masinilor electrice in America

Viitorul electric vine. Ceea ce nu stim, insa, este cat de rapid... Cu numai un deceniu si jumatate in urma, CEO-ul de pe atunci al General Motors Co., Rick Wagoner, facea o remarca intr-o discutie cu Larry Burns, directorul de Cercetare si Strategie de pe atunci al...

Vehiculele electrice sunt cool. Dar asigurarea lor?

Expertii din industrie cred ca cererea de vehicule electrice va continua sa creasca in anii urmatori. Multe companii de automobile fac trecerea catre lansarea de vehicule electrice (EV), iar unele dintre ele chiar au iesit cu primele vehicule de acest gen pe piata....

Istoria pierduta a masinii electrice – si ce ne spune despre viitorul transporturilor

Pentru fiecare epoca marcata de poluare, accidente si aglomeratie, solutia pentru generatia urmatoare in ceea ce priveste transporturile a parut evidenta – si totusi, aceleasi probleme au continuat sa revina. Vehiculul tras de cai- primul mijloc de transport urban In...

Aproape 4 din 10 vehicule comerciale pot trece la electricitate

Aproape 4 din 10 vehicule comerciale, alimentate cu benzina si motorina, pot trece la electricitate, potrivit unei noi cercetari a Geotab. Studiul a descoperit ca dat fiind costul total al investitiei (TCO) care tine cont atat de costurile pentru mentenanta...

Intrebarea

Care sunt cele mai eficiente masini electrice?” – Aceasta este intrebarea cu privire la eficienta vehiculelor electrice pe care oamenii si-o tot pun in ultima perioada. Aceeasi intrebare a primit-o extrem de des si Andy Miles de la EV Obsession, portalul care iti aduce toate noutatile despre piata masinilor electrice. Insa, dincolo de gandul ca Hyundai Ioniq trebuie sa fie destul de eficient luand in considerare ca atinge aproximativ 200 de km cu bateria sa de 28 kWh, Miles nu a putut da un alt raspuns.

Explicatia lui Andy Miles pentru un raspuns atat de putin tehnic si lipsit de detalii a fost aceea ca atunci cand cauta sa cumpere un vehicul electric, omul este in general mai preocupat de distanta si de pret, mai degraba decat de eficienta. Insa, pentru ca tot a fost intrebat Miles s-a straduit sa ofere si un raspuns.

Raspunsul

A fost nevoie de o multime de cercetari tehnice pe multe modele de masini pentru a ajunge la un raspuns. Ideea de baza este aceea ca vehiculele electrice au ca scop transformarea energiei electrice in energie kinetica, sau – mai putin tehnic – electricitatea cu care sunt alimentate in kilometric parcursi.

Ceea ce trebuie stabilit pentru fiecare masina in parte este capacitatea bateriei (care in linii mari echivaleaza cu electricitatea necesara pentru incarcarea ei) si distanta medie pa care reuseste sa o parcurga in realitate.
Capacitatea bateriei nu este un indicator perfect, pentru ca o baterie nu este lasata sa se termine de tot, asadar nu poate fi folosita intreaga sa capacitate. Capacitatea indicata fie nu este capacitatea completa, fie nu este disponibila in intregime.

De asemenea, o parte a energiei electrice este pierduta in sistemul intern de incarcare a masinii, astfel ca inputul de energie poate fi mai mare decat capacitatea bateriei. Insa, nu este deloc deplasat sa presupunem ca toate aceste variatii sunt aproximativ aceleasi pentru toate vehiculele electrice, astfel ca valoarea indicata pentru capacitatea bateriei poate fi luata ca un indicator rezonabil.

Distanta este greu de stability exact. La un drive test recent cu un Nissan Leaf, distanta declarata de dealerul Nissan a fost de 241.4 km. Cea mai buna distanta pe care a atins-o Miles a fost de 325 de km, iar distanta totala atinsa la o calatorie de 280 de km a fost de 298 de km per incarcare.Orice masina poate oferi o astfel de marha cand vine vorba despre distante, in functie de modul in care este condusa. Cel mai precis test ar fi masurarea consumului curent exact pe o distanta masurata, dar asta ar necesita un program de cercetare extins, cu mult peste resursele studiului lui Miles.
Chiar si asa, eficienta va varia in functie de modul in care este condusa masina: o masina condusa intens si rapid in stilul raliu va fi mult mai putin eficienta decat aceeasi masina condusa intr-un stil calm. Masinile ar trebui sa fie toate conduse in acelasi mod pentru rezultate precise.

Datele

Nefiind in stare sa faca cercetare pe un proiect atat de amplu, Miles a trebuit sa se bazeze pe datele pe cale le-a putut gasi. Capacitatea bateriei si o distanta medie pentru fiecare masina de pe lista sunt cele mai bune date cu care poti veni in ajutorul obtinerii unui raspuns.

Distanta medie, impartita la capacitatea bateriei, pentru a obtine numarul de km per kWh, pare cel mai simplu mod de a calcula eficienta. Cifrele medii obtinute se deduc din distanta obtinuta la condus in oras si pe autostrada, atat vara cat si iarna, astfel incat cele patru valori medii separate pentru fiecare masina sunt utilizate pentru a obtine o cifra medie.

Unele masini, probabil cele mai multe dintre ele, au diferite moduri de condus – de pilda, Ioniq are modul Sport, iar Nissan Leaf are modurile B si D, ambele putand fi modificate cu butonul Eco pentru economisirea bateriei. Nivelul de eficienta va fi altul in moduri diferite, dar cifrele utilizate de Miles par a fi pentru modul si versiunea standard, astfel ca toate sunt comparabile.

Iata mai jos rezultatele analizei a cateva masini capabile sa mearga pe autostrada.

La capitolul acceleratie, cea mai buna performanta a fost cea inregistrata de Tesla Model S 75 D care a ajuns la o acceleratie de 100 km in 4.4 secunde, urmata de Jaguar i-Pace (4.8 secunde), Mercedes EQC (ce urmeaza a se lansa in 2019) cu 5 secunde si Tesla Model X 75 D, cu 5.2 secunde. Rezultatele cele mai slabe in ceea ce priveste acceleratia au apartinut modelelor Citroen C Zero, Peugeot iOn si Mitsubishi –MiEV, toate cu 15.9 secunde.

In ceea ce priveste distanta medie parcursa, leaderul detasat al clasamentului este Tesla Model 3 Long Range, cu o cifra de 450 de km, urmata de Tesla Model S 75 D si Hyunday Kona Electric, cu 386 de km, Chevrolet Bolt EV si Opel Ampera cu 383 de km, si VW ID 2019 ce promite o distanta de 370 km.
Pe ultimele locuri s-au situat si de aceasta data Citroen C Zero, Peugeot iOn si Mitsubishi –MiEV, toate cu o distanta medie de 96.56 km.

La capitolul capacitate a bateriei, fruntasele clasamentului sunt aceleasi Tesla Model S 75 D si Tesla Model X 75 D cu o capacitate de 72.5 kWh, urmate de Mercedes EQC 2019 cu 70 kWh si Chevrolet Bolt si Opel Ampera cu 60 kWh.

Aceleasi trei clasate pe pozitia a treia si la categoria capacitate a bateriei: Citroen C Zero, Peugeot iOn siMitsubishi –MiEV, toate cu 15 kWh.
Cat despre eficienta, pe primele locuri ale clasamentului vehiculelor electrice se afla Hyundai Ioniq cu 7.17 km/kWh, urmat de Citroen C Zero, Peugeot iOn si Mitsubishi –MiEV cu o eficienta de 6.43 km/kWh, Chevrolet Bolt si Opel Ampera cu 6.38 km/kWh, Nissan Leaf cu 6.35 km/kWh si Tesla Model 3 Standard cu 6.34 km/kWh. Pe ultimele locuri la capitolul eficienta se claseaza Tesla Model X 75 D cu 4.55 km/kWh si Jaguar I Pace, cu o cifra de 4.73 km/kWh.

Concluzia

Feelingul initial al lui Andy Miles, cu privire la Hyundai Ioniq, care este impresionanta pentru o masina relativ noua, a fost unul corect.
Unele dintre modelele analizate sunt pur si simplu variante cu nume diferite ale aceleiasi masini, asa cum este de pilda Citroen C-Zero si Mitsubishi i-MiEV, care sunt la fel ca Peugeot-ul iOn, sau Opel Ampera, care este evarianta europeana pentru Chevrolet Bolt. Boltul are o eficienta foarte buna si, de asemenea, o distanta si o peformanta foarte bune.

De asemenea este de remarcat timpul de 8.4 secunde in care Nissan Leaf ajunge la 100 de km/h, o cifra foarte credibila. Masinile celor de la Tesla se descurca foarte bine la capitolul distanta si performanta, dar nu sunt in mod deosebit eficiente, Model X fiind practic pe ultimul loc. Tesla Model 3 se afla in linie cu Nissan Leaf si Renault Zoe, si toate stau foarte bine la capitolul eficienta, imediat sub pragul magic de 6.5 km per kWh. La aproape 7.5 km per kWh, Ioniq este remarcabil.