Istoria pierduta a masinii electrice – si ce ne spune despre viitorul transporturilor

Pentru fiecare epoca marcata de poluare, accidente si aglomeratie, solutia pentru generatia urmatoare in ceea ce priveste transporturile a parut evidenta – si totusi, aceleasi probleme au continuat sa revina. Vehiculul tras de cai- primul mijloc de transport urban In...

Aproape 4 din 10 vehicule comerciale pot trece la electricitate

Aproape 4 din 10 vehicule comerciale, alimentate cu benzina si motorina, pot trece la electricitate, potrivit unei noi cercetari a Geotab. Studiul a descoperit ca dat fiind costul total al investitiei (TCO) care tine cont atat de costurile pentru mentenanta...

Bateriile reciclate si cautarea unei economii circulare

Explozia cererii de vehicule electrice a dat nastere unei cereri de surse alternative de metale esentiale, precum cobaltul si nichelul. Putini oameni au beneficiat de sansa lui JB Straubel de a avea un loc in primul rand pentru a asista la ascensiunea vehiculelor...

De ce condusul unui vehicul electric nu e chiar laudabil din perspectiva morala

In contextul ecologic actual, poate ca o placuta de inmatriculare cu numarul “4THEFUTR” pe un vehicul electric poate parea cool si mai ales un manifest pentru decizia de a nu polua planeta si de a oferi o viata mai buna pe Pamant generatiilor viitoare. Aplaudarea...

Unde se afla SUA pe drumul catre vehiculele electrice?

Au ajuns oare Stale Unite ajuns acolo unde isi doreau sa fie pe drumul catre adoptarea vehiculelor electrice? Nu, insa in mod cert sunt in curs de a schimba aceasta situatie. Dupa decenii intregi de indoieli, producatorii de autoturisme din lume s-au hotarat cu...

O serie de producatori de automobile declara ca au inceput eliminarea treptata a motoarelor cu ardere interna, majoritatea stabilind si date limita pentru trecerea la o industrie auto complet electrica in urmatorul deceniu. In acelasi timp, alti producatori s-au angajat sa ofere mai multe vehicule electrice, precum si masini si camionete hibride.

De asemenea, o parte dintre autoritati au promis ca vor sprijini tranzitia la vehiculele electrice prin stimulente. Se pare, asadar, ca vremurile in care puteai mergeai linistit pe drumurile publice cu masina personala, arzand la foc continuu benzina si motorina se apropie de sfarsit…
Cu toate acestea, exista cateva mituri foarte frecvent intalnite cu privire la vehiculele electrice, pe care e bine sa le demontam cu argumente.

Mitul 1. Masinile electrice initiale au esuat pentru ca erau preferatele femeilor

In cea mai mare parte a trecutului recent, masinile electrice au fost exilate la periferia industriei auto, pe domeniul celor speriati de criza combustibililor, al celor pasionati de retehnologizare si al departamentelor de skunk works ale producatorilor auto. Insa unele dintre cele mai vechi vehicule motorizate au fost electrice.

In zorii erei automobilelor produse in masa la inceputul secolului 20, o serie de companii au produs si au vandut masini electrice, o categorie care la inceput a fost mai populara decat automobilele alimentate cu petrol. Erau usor de condus – un mare avantaj in zilele dinainte ca starterele electrice sa simplifice pornirea unui vehicul cu combustibil conventional – ceea ce le facea populare in randul femeilor si, in aparenta, mai putin atragatoare pentru barbati, care dupa cum spun unii le-au si condamnat in cele din urma la disparitie.
Nu exista niciun dubiu ca producatorii au marketat vehiculele electrice silentioase, lente si cu autonomie limitata ca fiind perfecte pentru femei. Dar aceasta nu explica de ce s-a prabusit industria masinilor electrice, mai ales ca femeile au continuat sa existe si sa cumpere masini. Altii au fost factorii care au stat la baza acestui curs al lucrurilor…

La apogeul popularitatii primelor vehicule electrice, Statele Unite nu aveau in mare parte electricitate, iar drumurile imbunatatite erau o raritate. Masinile electrice nu au fost construite pentru a se distruge si a troncani pe terenurile denivelate dintre orase, iar atunci cand in sfarsit au fost construite mai multe drumuri, capacitatea de acoperi distante mai mari a devenit esentiala pentru cumparatori.
Masinile alimentate cu petrol au devenit mai de incredere si mai usor de condus. In plus, adoptarea demarorului le-a facut mai sigure. Si desi preturile masinilor electrice au ramas relativ stabile, costul petrolului s-a prabusit. Pana la jumatatea anilor 1910, vehiculele alimentate cu combustibili pe baza de petrol erau mai ieftine, mai rapide si mai capabile sa se deplaseze aproape oriunde.

Mitul 2. Masinile electrice sunt expuse riscurilor de incendiu

Chevrolet a anuntat in luna august ca va rechema peste 140.000 dintre vehiculele sale Bolt pentru a rezolva un potential risc de incendiu cauzat de un defect de productie la bateria LG.
Pe de alta parte, o parcare din Germania a interzis anul acesta accesul tuturor masinilor electrice si hibride, de teama incendiilor. Mai mult decat atat, o serie de incendii produse la unele vehicule electrice Tesla si Hyundai a atras, de asemenea, atentia in acest sens.

Unii producatori auto au avut dificultati importante cu privire la incendiile vehiculelor electrice, care au intr-adevar tendinta de a arde mai mult si sunt mai periculos de stins decat alte incendii, insa nu exista nicio dovada ca masinile electrice au o probabilitate mai mare de a lua foc decat masinile traditionale, raportand incendiile la distanta parcursa.
Incendiile vehiculelor electrice pot fi cauzate de defecte de productie, de erori de software sau de accidente suficient de grave incat sa afecteze bateria. Incendiile care au parte de atentie la nivel mational au loc, in general, atunci cand vehiculele se incarca sau sunt parcate.
Este adevarat ca acestea sunt rare, insa ideea ca masina ta arde in garaj in timp ce tu dormi este ingrozitoare. Pe de alta parte, si masinile pe benzina sau motorina ard in accidente, iar in ceea ce priveste defectele de fabricatie, zeci de rechemari au fost initiate pentru masinile conventionale care iau foc atunci cand sunt parcate.

Un studiu din 2020 realizat de Asociatia Nationala americana pentru Protectia Impotriva Incendiilor a estimat ca in 2018 in SUA au avut loc 212.500 de incendii ale unor vehicule. Unele dintre cauzele acestor incendii – asa cum sunt fumatul in habitaclu sau frecarea pieselor uzate sau insuficient lubrifiate – nu dispar odata cu trecerea la vehiculele electrice. Altele – precum combustibilul sau uleiul care se scurge intr-un colector de evacuare fierbinte – sunt specifice motoarelor cu ardere interna.

Mitul 3. Masinile electrice sunt la fel de daunatoare pentru mediu ca si cele pe benzina

Scepticii vehiculelor electrice sustin ca acestea sunt la fel de daunatoare pentru mediu ca si masinile pe benzina, desi in moduri diferite. „Emisiile de dioxid de carbon nu ies doar pe teava de esapament. Masinile electrice emit CO2 atat in procesul de productie, cat si in timpul incarcarii”, arata in 2019 Fundatia pentru Educatie Economica, un organism cu orientare de dreapta. De asemenea, anul trecut un colaborator al Washington Post explica in paginile publicatiei faptul ca „Verde nu inseamna intotdeauna curat”.

 

In general, fabricarea oricarui produs este daunatoare pentru Pamant, iar efectele fata de mediu ale construirii unui produs atat de mare si de complex cum este o masina sunt uriase.
Aprovizionarea cu materii prime, productia, transportul, vanzarea, service-ul – toate constituie un adevarat carnaval al distrugerii mediului.
Construirea unui vehicul electric inseamna toate cele de mai sus, precum si obtinerea si procesarea litiului si a altor elemente, prin mijloace care pot avea un impact daunator asupra planetei. Apoi se pune problema de unde provine electricitatea necesara pentru a incarca masina.
Insa, pe termen lung, o masina electrica este o optiune mai buna pentru mediu in comparatie cu un vehicul pe benzina sau pe motorina. Vehiculele electrice produc o cantitate de praf de franare, dar nu emit in mod direct dioxid de carbon sau orice alt produs daunator.

In timp ce o masina alimentata cu combustibili traditionali polueaza permanent, pana la finele ciclului de viata, o masina electrica obisnuita compenseaza costul de mediu mai mare al productiei sale in primii cativa ani de proprietate. Cat despre reteaua electrica, aceasta poate suferi transformari, astfel incat sa ajunga sa utilizeze din ce in ce mai multa energie regenerabila, ceea ce va face ca vehiculele electrice sa fie si mai benefice: proprietarii le-ar putea chiar incarca acasa, folosind panouri solare.
Intre timp, fiecare metru parcurs intr-o masina pe benzina inseamna arderea unei cantitati si mai mari de combustibil si pomparea in atmosfera a mai multor substante chimice si toxice si a unei cantitati si mai mari de dioxid de carbon.

De asemenea, trebuie sa tinem cont si de impactul pe care industria petroliera il are asupra mediului. Petrolul este extras din pamant in cadrul unui proces care consuma multe resurse si multa energie, si care vine la pachet cu decenii intregi in care oamenii si mediul au avut de suferit.
Este adevarat ca obtinerea litiului este un proces neplacut, dar mai are mult pana sa ajunga la costurile pe care le implica obtinerea petrolului.

Sursa: https://www.stuff.co.nz/motoring/300416509/busting-three-myths-about-electric-vehicles