Volkswagen Beetle va renaste ca masina electrica?

Oficialii de la Volkswagen iau in discutie tot mai des in ultima perioada viitorul emblematicului brand Beetle. Cum coupe-urile mici, cu doua usi, complet nepractice, pierd tot mai mult teren la capitolul popularitate in randul cumparatorilor, solutia pentru urmatorul...

Uber – prăpastia legislativă ce separă UE de SUA s-ar putea reduce

După ce mari metropole precum Londra și Paris au tratat cu scepticism serviciul de ride hailing Uber, mergând până la interzicerea aplicației omonime sau retragerea licenței de transport, Uniunea Europeană dă încă o lovitură grea companiei americane. Uber - companie...

Ce aduce anul 2018 pe scena automobilelor electrice?

Anul 2017 a fost marcat de numeroase premiere și de lansări supriză în lumea automobilelor electrice. De la noua versiune a radicalului Tesla Roadster și până la variantele cu autonomie îmbunătățită ale popularelor BMW i3 sau Renault Zoe, 2017 a fost...

ZF – intre adaptarea la schimbari și presiunile politice

Poate numele ZF Friedrichshafen nu spune multe celor care nu sunt pasionați de automobile. Însă, această companie este unul dintre liderii mondiali în domeniul componentelor auto și principalul rival al giganților Bosch sau Denso. Germanii au început prin a construi...

Sacrifică Tesla calitatea în schimbul vitezei în producție?

Sub protecția anonimatului, 9 foști și actuali angajați Tesla susțin că modelele produse de Tesla au mari probleme de calitate atunci când părăsesc linia de asamblare. Conform Reuters, 90% dintre unitățile Model S și Model X au nevoie de remedierea unor defecțiuni la...

După ce mari metropole precum Londra și Paris au tratat cu scepticism serviciul de ride hailing Uber, mergând până la interzicerea aplicației omonime sau retragerea licenței de transport, Uniunea Europeană dă încă o lovitură grea companiei americane.

Uber – companie de transport in viziunea Curtii de Justitie a UE

Astfel, UE a decis să trateze Uber ca pe un serviciu convențional de taximetrie. Curtea de Justiție a UE a decis că Uber nu este doar o platformă tehnologică care face legătura între pasageri și șoferi, ci este o companie de transport care trebuie să se supună acelorași reguli ca oricare alt serviciu de taximetrie. Percepția instituțiilor europene asupra Uber continuă o tradiție de sancțiuni precum cele aplicate celor de la Apple prin obligativitatea plății retroactive a impozitelor în Irlanda sau intenția mai multor țări (în frunte cu Franța) de a trata serviciul de închiriere de proprietăți online Airbnb ca pe unul hotelier.

Viziunea europeană este axată pe controlul legislativ, reglementarea și impozitarea acestor noi platforme tehnologice inovative. Departe de a le încuraja sau cultiva, europenii au încercat să extragă cât mai multe taxe de pe urma lor și, în unele cazuri să construiască un protectorat în favoarea serviciilor de taximetrie locale. La acest capitol, nici viziunea arhaică a Primăriei București nu pare să se abată de la aceste coordonate când vine vorba de Uber sau Taxify, PMB solicitând acestora să-și primească solicitările de la clienți prin intermediul unui dispecerat centralizat sau unei aplicații independente.

SUA si activitatile de ride-sharing

La polul opus, autoritățile din SUA au adoptat o cu totul altă filozofie în privința platformelor tehnologice de transport precum Uber sau Lyft, bazată pe susținerea inițiativelor capitaliste inovative. Americanii au implementat un cadru legislativ mai flexibil pentru activitatea de ride-sharing care nu se bazează pe canoanele legale ale activității tradiționale de taximetrie. Având în vedere că fiecare oraș american are dreptul de a-și reglementa independent activitatea locală de taximetrie, nu toate metropolele americane au o relație pozitivă cu Uber.

În orașe ca San Francisco sau New York, decizia UE ar putea reprezenta un precedent și ar putea determina un control mai strict asupra serviciilor Uber. Deja orașul Seattle a emis o ordonanță prin care le permite șoferilor Uber să se constituie într-un sindicat, asemeni omologilor lor din cadrul serviciilor de taxi. Într-o declarație acordată Automotive News Europe, Jon Orcutt, director de comunicare și promovare a cauzelor din cadrul unui ONG din New York, a rezumat poate cel mai bine situația: “Dacă cerul nu se prăbușește pe Uber, (acestă măsură a UE) va spune orașelor precum Los Angeles sau New York că pot extrage mai mult fără a ucide businessul celor de la Uber.”

Clientii sunt de partea Uber

Cazul Uber este urmărit cu multă atenție de întreaga suflare a industriei tehnologice având în vedere potențialul de a crea un precedent important pentru companiile care permit freelancerilor să facă bani prin utilizarea platformelor precum Uber sau Airbnb.

Este interesant de urmărit dacă SUA, care au favorizat dezvoltarea și adoptarea acestor platforme, se vor lăsa influențate de strategia UE de a le reglementa strict și chiar restricționa. Uber are însă un avantaj. Deși va fi oarecum sufocată de obligativitatea de a obține licențe de transport în multe țări europene (în multe țări oricum deja s-a întâmplat asta), Uber are de partea sa gradul ridicat de satisfacție a clienților. La urma urmei acest serviciu reprezintă o alternativă foarte bună la taximetrele mizerabile și nesigure din multe țări sau obligativitatea șpăgii către șofer și poate genera o concurență sănătoasă pentru clienți.