Masinile electrice fac deja California mai sanatoasa!

Dintr-un stat plin de probleme de poluare, California devine deja mai sanatoasa datorita patrunderii pe piata a masinilor electrice, care au dus la un aer mai curat in zonele in care masinile electrice sunt mai raspandite, potrivit unui studiu recent. Studiul a fost...

Uber va pune la dispozitia soferilor sai 25.000 de masini electrice prin parteneriatul cu Hertz

Uber a confirmat extinderea parteneriatului sau cu firma de inchiriere, vanzare si car sharing Hertz, care va pune la dispozitia retelei sale de soferi din intreaga Europa pana la 25.000 de masini electrice, pana in 2025. Cele doua companii au colaborat deja pe piata...

Cum vor contribui bateriile vechi la alimentarea vehiculelor electrice de maine?

Reciclarea bateriilor litiu-ion ia avant, datorita unor companii precum Redwood Materials si ar putea contribui la tranzitia catre energia regenerabila. Pentru Redwood Materials, randurile de cutii de carton din parcarea pietruita reprezinta atat trecutul, cat si...

Vanzarile de vehicule electrice accelereaza catre cifre record in Noua Zeelanda

Constientizarea problemelor de mediu si subventiile sustinute de guvernul din Noua Zeelanda au contribuit la crestere, in timp ce achizitiile australiene raman pe loc. Constientizarea tot mai mare a crizei climatice, preturile in crestere la petrol si o schema...

Elvetia ar putea interzice utilizarea vehiculelor electrice in timpul crizei energetice

Oficialii elvetieni se pregatesc pentru o criza energetica in iarna aceasta, punand la cale in acelasi timp modalitati de a preveni intreruperile in furnizarea de energie. Elvetia ar putea interzice utilizarea neesentiala a vehiculelor electrice in aceasta iarna,...
  •  Vehiculele electrice (EV) sunt o parte importanta a eforturilor de decarbonizare a sectorului transporturilor.
  •  Vanzarile de EV sunt in crestere, dar tranzitia la un transport mai curat e posibil sa nu se intample destul de rapid pentru a repecta targeturile climatice.
  •  Grijile legate de costurile initiale, accesul la infrastructura de incarcare si autonomia ii impiedica pe unii conducatori auto sa faca trecerea la un EV.

Sunt silentioase, relativ ieftin de condus si blande cu mediul inconjurator. Si atunci… de ce nu conduc mai multi oameni vehicule electrice?
Aceste vehicule fara emisii sunt percepute ca fiind viitorul transporturilor, insa in ciuda potentialului lor de a ajuta lumea sa se decarbonizeze, vanzarile globale nu au luat amplore prea rapid.
Ceea ce nu inseamna insa ca vanzarile nu cresc. Aproximativ 4,3 milioane de vehicule electrice noi alimentate de baterii (BEV) si vehicule electrice hibride plug-in (PHEV) au fost vandute la nivel global in prima jumatate a anului 2022. Vanzarile de BEV au crescut cu 75% pe an, iar cele de PHEV cu 37%. Mai mult decat atat, se preconizeaza o crestere cu 57% pe an, ajungand pana la 10,6 milioane de unitati.

Factorii de decizie politica din mai multe economii au stabilit date pentru eliminarea treptata a vanzarilor de masini pe benzina si diesel. Pana in 2035 va intra in vigoare o interdictie la nivelul Uniunii Europene privind vanzarea acestor masini, in timp ce Marea Britanie si-a devansat pentru 2030 data de eliminare treptata, stabilita initial pentru 2035. China – cea mai mare piata auto din lume – are ca scop ca, pana in 2030, 40% din vehiculele vandute in tara sa fie electrice.

Intr-o perioada in care lumea face trecerea catre targeturi mai stricte privind emisiile, se pune intrebarea daca trecerea globala la EV are loc destul de rapid si la o scara suficient de mare.
Un sondaj RAC recent, efectuat in Marea Britanie, arata ca numai 14% dintre conducatorii auto au in plan ca urmatoarea lor masina sa fie electrica, un procent in crestere insa fata de 10% in 2021. Insa numarul conducatorilor auto care se asteapta sa isi cumpere un EV in urmatorii cinci ani a scazut de la 17% la numai 15% in aceeasi perioada.

Ce tine pe loc vanzarile de EV?

Exista trei motive principale pentru care oamenii sunt ezitanti cand vine vorba sa faca trecerea de la carburanti fosili la energia bateriei.

Costurile initiale ridicate ale vehiculelor electrice

Desi masinile electrice sunt adesea mult mai ieftin de condus decat vehiculele similare alimentate cu benzina sau motorina (ajungand chiar pana la jumatate din costul per kilometru), ele sunt in general si mai scump de achizitionat.
Costul incarcarii unui vehicul electric depinde de unde, cand si cum se face. Proprietarii de EV cu facilitati de incarcare acasa se pot bucura de preturi mai mici la electricitate, mai ales in perioadele din afara orelor de varf.

Costurile cresc semnificativ atunci cand soferii folosesc incarcatoarele publice. Incarcatoarele rapide sau ultrarapide pot duce costurile per kilometru la aceeasi valoare sau chiar la o valoare mai mare decat costurile masinilor pe benzina sau motorina.
Invazia Rusiei in Ucraina a declansat criza pe pietele de energie, cauzand o crestere masiva a costului electricitatii necesare pentru a conduce un EV, desi preturile la pompa pentru benzina si motorina au crescut si ele.
Dar costul cumpararii unui vehicul electric poate fi si el o bariera, mai ales cand ratele inflatiei sunt mari in multe locuri si ratele doanzilor in crestere duc la cresterea costului imprumuturilor pentru cumpararea unei masini noi.
Costul vehiculelor electrice difera considerabil de la regiune la regiune, iar fiecare tara are propriile sale subventii, taxe si stimulente in vigoare. Insa in toate partile lumii, vehiculele electrice noi sunt in acest moment mai scumpe decat echivalentele lor pe benzina sau motorina, a constatat un studiu al Institului Nickel.

Acces limitat la infrastructura de incarcare

O lipsa a infrastructurii publice de incarcare este principala bariera pentru adoptarea vehiculelor electrice la nivel global, potrivit unui studiu recent, efectuat de compania de servicii profesionale EY.
Peste o treime dintre repondentii la sondaj au citat accesul insuficient la puncte de incarcare din zona urbana ca principal motiv pentru care nu fac trecerea la un vehicul electric. Aceasta elimina ingrijorarile cu privire la pretul mare al unui vehicul electric, un obstacol initial pentru adoptarea vehiculelor electrice.
Desi incarcarea la domiciliu este o optiune pentru persoanele care locuiesc pe proprietati cu garaje sau locuri de parcare, persoanele fara parcare acasa trebuie sa se bazeze pe parcarile de la locul de munca sau pe facilitati publice de incarcare, distribuite inegal si care pot fi o optiune costisitoare. Sondajul RAC din Marea Britanie a constatat ca aproximativ o treime dintre soferii din Marea Britanie nu au nicio modalitate de a incarca un vehicul electric acasa.
Majoritatea proprietarilor de vehicule electrice isi incarca vehiculele acasa sau la locul de munca, insa numarul punctelor publice de incarcare disponibile a crescut cu 40% in 2021. La nivel global, in 2021 erau disponibile aproximativ 1,8 milioane, intre care si aproximativ 600.000 de puncte de incarcare rapida.

Ingrijorarile legate de autonomia vehiculelor electrice

Anxietatea de autonomie – grijile legate de distanta pe care o poate parcurge un vehicul electric cu o singura incarcare – este o alta bariera principala in calea adoptarii vehiculelor electrice.
Aproximativ o treime dintre conducatorii auto din lume spun ca sunt ingrijorati cu privire la condusul pe distante lungi, in masini alimentate cu electricitate, potrivit studiului EY.

Autonomia unui vehicul electric depinde in mare masura de capacitatea bateriei si de eficienta motorului, dar poate fi influentata si de factori precum vremea, viteza de mers si daca vehiculul se deplaseaza pe drumuri din oras sau pe o autostrada.
In comparatie cu distanta pe care o poate parcurge un vehicul cu motor cu ardere interna cu un rezervor plin, vehiculele electrice mai au mult pana sa reduca din decalaj, desi autonomiile vehiculelor electrice sunt in crestere.
Progresele in materie de tehnologia bateriilor au dus la dublarea autonomiei medii a vehiculelor electrice in ultimul deceniu, de la 138 km in 2011 la 349 km in 2021. Insa comparabil cu autonomia de 665 km a unei masini medii cu combustibili fosili din SUA, cifrele sunt mici deocamdata…

Drumul inainte

Tehnologia bateriilor are un rol din ce in ce mai important in eforturile de decarbonizare a transporturilor si in alte zone ale tranzitiei energetice.
Forumul Economic Mondial a reunit 42 de fabricanti, producatori de materii prime si alte organizatii, ca parte a Global Battery Alliance, care isi propune sa stabileasca principii directoare pentru un lant sustenabil de aprovizionare cu baterii pana in 2030.
Eforturile de a crea o industrie sustenabila a bateriilor ar putea reduce la jumatate emisiile de gaze cu efect de sera ale bateriilor pana la sfarsitul deceniului. Succesul in aceasta zona se bazeaza pe stabilirea unei colaborari concertate, directionate si indraznete din sectorul public-privat, potrivit Aliantei.

Sursa: https://www.weforum.org/agenda/2022/10/ev-sales-charging-infrastructure-transport-sector-sustainable/