Masinile electrice fac deja California mai sanatoasa!

Dintr-un stat plin de probleme de poluare, California devine deja mai sanatoasa datorita patrunderii pe piata a masinilor electrice, care au dus la un aer mai curat in zonele in care masinile electrice sunt mai raspandite, potrivit unui studiu recent. Studiul a fost...

Uber va pune la dispozitia soferilor sai 25.000 de masini electrice prin parteneriatul cu Hertz

Uber a confirmat extinderea parteneriatului sau cu firma de inchiriere, vanzare si car sharing Hertz, care va pune la dispozitia retelei sale de soferi din intreaga Europa pana la 25.000 de masini electrice, pana in 2025. Cele doua companii au colaborat deja pe piata...

Cum vor contribui bateriile vechi la alimentarea vehiculelor electrice de maine?

Reciclarea bateriilor litiu-ion ia avant, datorita unor companii precum Redwood Materials si ar putea contribui la tranzitia catre energia regenerabila. Pentru Redwood Materials, randurile de cutii de carton din parcarea pietruita reprezinta atat trecutul, cat si...

Vanzarile de vehicule electrice accelereaza catre cifre record in Noua Zeelanda

Constientizarea problemelor de mediu si subventiile sustinute de guvernul din Noua Zeelanda au contribuit la crestere, in timp ce achizitiile australiene raman pe loc. Constientizarea tot mai mare a crizei climatice, preturile in crestere la petrol si o schema...

Elvetia ar putea interzice utilizarea vehiculelor electrice in timpul crizei energetice

Oficialii elvetieni se pregatesc pentru o criza energetica in iarna aceasta, punand la cale in acelasi timp modalitati de a preveni intreruperile in furnizarea de energie. Elvetia ar putea interzice utilizarea neesentiala a vehiculelor electrice in aceasta iarna,...

Vom analiza in cele ce urmeaza inmatricularile de vehicule electrice de catre OEM – deocamdata, vehicule complet electrice (BEV) plus hibrizi plugin (PHEV). La finele trimestrului 2, BYD era lider de piata, cu o cota de 15,4%, insa acum a crescut cu 1,9 puncte procentuale, ajungand la 17,3% si sporindu-si avantajul fata de Tesla cu 4% cota de piata. Comparativ cu luna august, BYD si-a crescut cota de la 16,9% la 17,3% cat are in prezent.
Tesla a ramas pe locul 2, cu o cota de 13,3%, in scadere de la 13,6% in Trimestrul 2, dar in crestere fata de cota de 12,4% din luna august, datorita varfului de sfarsit de trimestru din septembrie.

Pe ultimul loc de pe podium s-a inregistrat o schimbare de pozitie, cu o incetinire a ritmului in cazul celor de la SAIC (7,6%, in scadere de la 8,6% in trimestrul 2) care a fost astfel depasita de Volkswagen Group (8%, la fel ca in trimestrul 2). Totusi, comparativ cu august, ambele au pierdut in septembrie 0,3% din cota de piata.
Pe locul 5, Geely–Volvo si-a consolidat pozitia, crescandu-si cota cu 0,1% fata de trimestrul 2 si ajungand la 5,7%. In acelasi timp, cei mai directi concurenti ai sai, Hyundai-Kia de pe pozitia a 6-a (5,0%, in scadere fata de 5,4% in trimestrul 2) si Stellantis pe pozitia a 7-a (4,8%, in scadere de la 5,5% in trimestrul 2) si-au pierdut cota.

Comparand primele 5 locuri din trimestrul 3 al anului 2022 cu ceea ce se intampla acum un an, observam diferente semnificative:

  •  Cea mai mare diferenta se inregistreaza in mod evident in cazul BYD, care a sarit de pe locul 4 pe pozitia de lider, castigand un procent de 9%.
  •  Tesla a pierdut 2% din cota comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, pierzand pozitia de leader in favoarea BYD.
  •  Nu doar Tesla si-a pierdut din cota. Grupul Volkswagen, situat pe pozitia 3, a pierdut 4% din cota, iar SAIC, aflat pe pozitia 4, a pierdut 3% in ultimele 12 luni. Adaugand aceste date la pierderile Tesla, intarim cumva teoria conform careia vehiculele electrice – contrar parerii multora – nu vor insemna o concentrare mai mare a cotei intre mai putini producatori de echipamente originale (OEM), ci exact dimpotriva. Pentru ca vehiculele electrice sunt mai usor de produs decat modelele de vehicule cu ardere interna, ne putem astepta ca brandurile de vehicule electrice sa se inmulteasca, iar multe dintre ele sa vina din locuri neasteptate (Vinfast din Vietnam este un astfel de exemplu). Acest lucru va insemna ca producatorii principali de vehicule electrice vor avea o cota mai mica pe o piata matura de vehicule electrice decat cele pe care le-au avut marile grupuri auto in era motoarelor cu ardere interna.
  •  In urma cu un an, Stellantis a fost in top 5. Inca este aproape, pe locul 7, dar nu ii putem vedea ajungand in apropiere de Geely-Volvo de pe locul 5. Insa nu acelasi lucru se poate spune despre Hyundai-Kia…

Vehiculele BEV

Limitand inregistrarile OEM exclusiv la BEV, la finele trimestrului al doilea Tesla era lider cu o cota de 19%. Tesla a ramas lider si la finele trimestrului 3, pierzand doar 0,5% din cota si ajungand astfel la o cota de 18,5%.
Pe locul 2 se afla BYD, cu o cota de 11.9%, in urcare fata de 11% in trimestrul 2 – ceea ce inseamna ca BYD a castigat 1.4% din cota Tesla (19% versus 11% in trimestrul 2, fata de cotele actuale de 18.5% versus 11.9%). Daca acest trend continua si in trimestrul 4, am putea sa ne asteptam ca producatorii de echipamente originale (OEM) sa incheie anul cu 18% (Tesla) si 12.8% (BYD).
SAIC a ramas pe locul 3, dar a pierdut din cota (9,8% acum, in scadere de la 10,8% la sfarsitul lunii iunie), dar inca se afla in fata Grupului Volkswagen, situat pe pozitia 4, si la o distanta sigura (7,4%, in crestere de la 7,3% in trimestrul 2).

Hyundai–Kia (5%, in scadere de la 5,6% in iunie) a ramas pe locul 5, dar ii are pe urmele sale pe Geely–Volvo (pe locul 6) care incearca sa fure locul 5 de la grupul coreean pana la finele acestui an (Geely aflat acum la 4,8%, in crestere fata de 4,3% in trimestrul 2).
In acest moment, doar 13.000 de unitati separa ocupanta locului 5, Hyundai–Kia, de locul 6, Geely–Volvo, acesta din urma stabilind o medie trimestriala de 35.000 de unitati/luna in al treilea trimestru al anului 2022, fata de 27.000 pentru producatorul coreean de echipament original.
Pornind de la aceste trenduri, pozitia a cincea ocupata de Hyundai–Kia ar putea fi in pericol pana la finele anului, ceea ce inseamna ca livrarile Hyundai Ioniq 5 & 6, Kia EV6 si Kia Niro EV vor trebui sa fie in plin avant daca OEM-ul coreean doreste sa-si pastreze a cincea pozitie pana la sfarsitul anului.
Comparand clasamentul actual cu ceea ce s-a intamplat cu un an in urma, liderul Tesla a pierdut 3,5% din cota, Volkswagen Group a pierdut 2,6%, SAIC a pierdut 4%, in timp ce Hyundai–Kia si-a mentinut cota pe care o avea in urma cu un an.

Asadar… cine a profitat de toate aceste pierderi? Da, inca o data, BYD. Producatorul auto din Shenzhen a sarit de pe locul 4 pe care il ocupa in urma cu un an, cu o cota de 6%, pana la locul doi pe care il detine in acest moment, cu o cota de 11,9%. Este un castig de cota de piata de 5,9%! In doar 12 luni!
Daca vanzarile si productia producatorului auto chinez continua sa creasca asa cum au facut-o anul trecut, ne putem astepta ca BYD sa concureze cu Tesla pentru pozitia de leader pe segmentul BEV pana in iunie 2023, sau cel mai tarziu la finele anului viitor!
Evident, aceste anticipari pornesc de la premisa ca geopolitica din jurul vehiculelor electrice (stimulente pentru vehicule electrice, tarife etc.) va ramane aceeasi in urmatorul an si jumatate, lucru pe care e evident ca nu il poate garanta nimeni.

Ceea ce este evident e ca vehiculele electrice se afla in plina deglobalizare, care face parte dintr-un proces mai amplu de decuplare dintre economiile SUA si China.
Vorbind despre acestea doua, spre deosebire de alte zone in care un razboi rece economic total (ECW) intre cei doi giganti economici ar putea aduce mai multe daune economiei Chinei (Tik Tok e doar un exemplu in acest sens!), un eventual Razboi Rece Economic ar afecta cu mult mai mult companiile de automobile din SUA decat pe cele chineze, pentru ca, daca producatorii de automobile chinezi sunt practic inexistenti in SUA (exceptie facand doar BYD in categoria Heavy Duty, ceea ce nu face decat sa confirme regula) un Razboi Rece Economic ar determina China sa interzica producatorii auto americani, iar asta ar insemna ca Tesla si-ar pierde principala fabrica din lume.

Precizam ca 52% din toate automobilele Tesla livrate in 2022 au fost fabricate in Shanghai.
GM si Ford ar pierde si ele un volum semnificativ. Din ianuarie pana in septembrie, General Motors a vandut aproape un milion de unitati in China (sau peste 20% din vanzarile sale globale), in timp ce Ford a vandut aproximativ 200.000 de unitati in aceeasi perioada (aproximativ 8% din vanzarile sale totale). Pe scurt, daca Ford nu ar suferi in mod semnificativ de pe urma unui Razboi Rece Economic, General Motors si Tesla – dar mai ales Tesla – ar suferi o lovitura majora la nivel de operatiuni globale. Acest lucru ar putea determina reducerea la jumatate a productiei sale si limitarea marjei de profit la mai putin de jumatate, pentru ca Giga Shanghai este cea mai profitabila dintre fabricile sale.

Sursa: https://cleantechnica.com/2022/11/01/top-5-automakers-for-electric-vehicle-sales-globally/