De ce este nevoie pentru a face tranzitia la masini electrice?

Adoptarea vehiculelor electrice este o parte esentiala a decarbonizarii economiei. Profesorul Kenneth Gillingham, profesor de economia mediului si energetica la Yale, spune intr-un interviu pentru Yale Insights ca reducerea anxietatii de autonomie si ajutorul oferit...

De ce 2022 ar putea fi un an critic pentru masinile electrice

Inflorind intr-o piata in recesiune, vehiculele cu baterie reprezinta un plus pentru clima, dar si o amenintare foarte mare pentru producatorii de masini si pentru furnizorii de piese, care adopta lent schimbarile. Vanzarile de masini alimentate doar cu baterii au...

Cat costa sa incarci o masina electrica?

Daca ai in plan sa achizitionezi un vehicul electric, probabil ca ai deja in minte o multime de intrebari, printre care si „cat costa incarcarea unei masini electrice?” Daca in cazul unui vehicul alimentat cu benzina e usor sa afli cifrele legate de consumul de...

Pandemia a fost excelenta pentru vanzarile de masini electrice

Vehiculele electrice au atras o cota mult mai mare din piata globala de masini anul trecut, vanzarile depasind dublul, in ciuda conditiilor economice tulburi si crizei severe de cipuri pentru computere. Vanzarile globale de vehicule electrice cu baterie au crescut...

Cele mai bune masini electrice in 2022

Masinile electrice nu mai sunt vehiculele de nisa care erau odinioara, iar modelele ce urmeaza o dovedesc exact: ele au reprezentat mai mult de 1 din 10 inmatriculari de vehicule noi in 2021. In plus, aceasta cifra va creste semnificativ in 2022. Cum majoritatea...

Criza sanitara, sociala si economica provocata in intreaga lume de noul Coronavirus a afectat in mod grav si productia de autovehicule pe intregul glob. Dupa ce principalii producatori auto ai planetei si-au oprit productia la uzinele din China si mai apoi din Europa, a venit acum randul uzinelor din America de Nord sa isi inchida portile!

Daca initial producatorii auto de pe continentul american au anuntat ca isi vor relua productia la jumatatea lunii aprilie, aceasta data a fost amanata recent pana la inceputul lunii mai, in cel mai fericit caz! In toata aceasta perioada angajatii uzinelor nu vor veni la serviciu, iar in unele cazuri nici nu vor fi platiti.
In contextul inchiderii liniilor de productie din America de Nord, pentru a mentine angajatii in siguranta in perioada crizei COVID-19 (si pentru a incerca pe cat posibil evitarea supraproductiei intr-o perioada in care cererea este scazuta) companiile din domeniul auto sunt nevoite sa solicite angajatilor lor sa aplice pentru ajutoare de somaj, sa intre in concediu medical platit si sa intreprinda o serie de actiuni neobisnuite intr-un context normal.

Somajul tehnic este una dintre masurile pe care angajatorii din domeniul auto sunt nevoiti sa le ia, trimitandu-si angajatii obligatoriu acasa, pe durata perioadei de forta majora. Un angajat aflat in somaj tehnic nu poate intreprinde niciun fel de munca pentru angajator, nici macar sa raspunda la un apel telefonic sau la un email. Angajatii nu sunt concediati, iar producatorii de masini spun ca spera sa aduca oamenii inapoi la serviciu cat mai repede cu putinta.

BMW

Uzina de productie BMW din Spartanburg, Carolina de Sud, a fost inchisa pe 29 martie, reprezentantii companiei anuntand initial ca urmeaza sa fie deschisa din nou in 12 aprilie. Dupa ce la inceputul lunii aprilie suspendarea productiei a fost amanata pana la data de 30 aprilie, constructorul auto bavarez a spus ca isi va disponibiliza temporar cei 11.000 de angajati pentru urmatoarele trei saptamani. Cu toate acestea, angajatii BMW din Carolina vor continua sa isi primeasca ajutoarele de sanatate in aceasta perioada.

Fiat Chrysler

Si cei de la Fiat Chrysler Automobiles au anuntat la inceputul lunii aprilie extinderea perioadei de oprire a productiei in Statele Unite si Canada, pana la data de 4 mai, ca urmare a pandemiei COVID-19. Constructorul auto anuntase initial ca uzinele sale vor ramane inchise pana pe 13 aprilie, dar expertii nationali se asteapta ca numarul de cazuri de contaminare cu noul Coronavirus sa creasca.
Fiat Chrysler a anuntat, de asemenea, ca va reduce cu pana la 20% salariile angajatilor sai pentru o perioada de 3 luni.

Ford

Si la uzinele Ford din Statele Unite productia va ramane suspendata, cu exceptia activitatii unei ture de urgenta implicate in productia de echipament personal de protectie pentru angajatii din domeniul medical. Niciun angajat nu a fost concediat, potrivit purtatorului de cuvant al Ford, care a mai spus de asemenea ca angajatii care nu vor putea lucra vor fi platiti cu 75% din salariu in perioada de somaj, alaturi de beneficiile suplimentare, asa cum prevad contractele UAW ale acestora (Sindicatul American al Angajatorilor din Domeniul Auto).
UAW a cerut producatorilor de masini din grupul Big Three (General Motors, Ford Motor si Fiat Chrysler) sa isi mentina uzinele inchise, pentru a-si proteja angajatii de contractarea sau raspandirea COVID-19.

General Motors

General Motors nu este pregatit deocamdata sa anunte o data la care si-ar putea relua activitatea, admitand la inceputul lunii aprilie ca a suspendat pe o perioada nedeterminata productia in uzinele sale.
General Motors va disponibiliza temporar un numar de 6500 de angajati, potrivit New York Times, reducand de asemenea salariile executivilor cu 5 sau 10%, si amanand un procent de 20% din salariile acestora pana in momentul in care conditiile economice se vor imbunatati. New York Times mai precizeaza ca salariatii General Motors vor primi in continuare 75% din salariile lor normale.

Honda

Honda a suspendat productia auto din America de Nord pe 23 martie, o situatie care va continua cel putin pana la data de 1 mai. Compania a implementat temporar zilele de Munca Nedisponibila in perioada de suspendare a productiei in uzinele sale si va inceta sa isi plateasca angajatii incepand din 13 aprilie. “Am discutat cu angajatii si colaboratorii nostri despre procesul prin care pot trece pentru a aplica pentru obinerea beneficiilor de stat si federale” a spus un purtator de cuvant al companiei, citat de publicatia Car and Driver. Oficialul Honda a adaugat ca “recent adoptata Lege privid Ajutorul, Scutirile si Securitatea Economica (CARES), alaturi de ajutoarele de la stat, vor oferi angajatilor nostri un inlocuitor substantial pentru venit in timpul suspendarii temporare a productiei”. Honda se asigura, astfel, ca angajatii sai isi primesc toate beneficiile in aceasta perioada.

Hyundai

La uzina Hyundai din Alabama, productia este suspendata incepand din data de 18 martie si va continua sa ramana asa pana la data de 4 mai, dupa ce initial reluarea productiei fusese anuntata pentru data de 10 aprilie. Decizia uzinei Hyundai din Alabama de a prelungi perioada de suspendare a productiei este in interesul protejarii sanatatii angajatilor si comunitatii, dar tine cont si de alinierea productiei de vehicule cu cererea curenta.
Chiar si in aceasta situatie, aproximativ 100 de angajati vin in fiecare zi la lucru pentru a sustine functiile esentiale ale uzinei. “Avem in vigoare masuri sanitare suplimentare” a anuntat un purtator de cuvant al companiei, care precizeaza totodata ca Hyundai urmeaza protocoalele Departamentului de Sanatate Publica din Alabama pentru dezinfectarea zonei de lucru.
Angajatii care sunt in acest moment acasa vor continua sa beneficieze de asigurarile medicale. Cat despre salarii, compania isi incurajeaza angajatii afectati de masurile actuale fie sa isi foloseasca zilele de concediu de odihna, fie sa solicite intrarea in somaj.

Mercedes Benz

Si Mercedes Benz a extins perioada de stopare a productiei in Tuscaloosa, Alabama, pana la data de 20 aprilie, dupa ce pe 23 martie, productia fusese oprita pentru numai doua saptamani. Un purtator de cuvant al uzinei din Tuscaloosa County a anuntat ca decizia de extindere a acestei perioade a venit ca urmare a inrautatirii situatiei pandemiei COVID-19.
Prin aceasta masura, compania urmeaza recomandarile autoritatilor internationale, nationale si locale. Stoparea productiei se aplica si diviziei Mercedes Benz Vans din Charleston, Carolina de Sud.

Nissan

Activitatea uzinelor de productie din SUA ale Nissan este suspendate pana la 27 aprilie, si aproximativ 10.000 de angajati care lucreaza in uzinele companiei din Tennessee si Mississippi au fost trimisi in somaj tehnic la inceputul lunii aprilie. Acesti angajati nu vor fi platiti in aceasta perioalda, dar vor fi eligibili pentru somaj si vor continua sa beneficieze de asigurarile de sanatate. Pentru ca uzina sa poata fi mentinuta in conditii de functionare, unele activitati esentiale pentru afacere vor continua, iar angajatii care le vor sustine vor continua sa fie platiti.

Subaru

Uzina Subaru din Lafayette, Indiana, si-a oprit productia pe 23 martie citand “cererea de piata”, iar la inceputul lunii aprilie oficialii Subaru au anuntat ca uzina va ramane inchisa pana la data de 17 aprilie. In afara de uzina din SUA, punctele de productie ale Subaru din Japonia sunt si ele inchise, in cadrul a ceea ce producatorul de masini a numit “o actiune vizand ajustarea volumului de productie”, cauzata de lipsa de cerere, asociata cu pandemia COVID-19.

Tesla

Tesla a anuntat la inceputul lunii aprilie ca toti “angajatii ne-esentiali” vor fi trimisi in somaj tehnic, iar o alta parte a angajatilor vor fi afectati de reduceri salariale, incepand din data de 13 aprilie. Potrivit Reuters, aceste taieri salariale – 10% pentru angajati, 20% pentru directori si 30% pentru vicepresedinti – vor continua pana la finele lunii iunie. Compania a trimis angajatilor un email in care descrie aceste reduceri salariale drept un “sacrificiu comun la nivelul intregii companii”.
Uzina de productie Tesla din California are aproximativ 10.000 de agajati si a oprit productia de masini pe 24 martie. Compania spune ca spera sa reia productia incepand cu data de 4 mai.

Toyota

Suspendarea productiei la uzinele Toyota din America de Nord este programata in acest moment sa dureze pana la data de 1 mai, productia urmand sa fie reluata in data de 4 mai. Toyota are in acest moment un numar total de 23.000 de angajati full time in uzinele sale de productie din SUA. Incepand cu saptamanile 20 aprilie si 27 aprilie, membrii echipelor de productie full-time vor fi platiti numai pentru 4 zile saptamanal, pentru cea de-a cincea zi din saptamana cerandu-li-se fie sa isi ia zi libera platita, fie liber fara plata.
De asemenea, aproximativ 5000 de angajati care fac parte din segmentul de personal variabil al Toyota au fost trimisi inapoi catre unitatile lor, chiar daca Toyota va continua sa le plateasca asigurarile si spera sa mentina relatia cu acestia, “astfel incat atunci cand productia va creste, sa aiba oportunitatea de a se intoarce” a declarat un purtator de cuvant al Toyota.

Volkswagen

Uzina Volkswagen din Chattanooga, Tennessee, care produce modele Passat si Atlas, si-a trimis si ea in somaj tehnic angajatii din sectoarele de productie si intretinere, incepand din data de 11 aprilie. Productia uzinei a fost oprita in data de 21 martie, data de la care angajatii nu au mai venit la serviciu, fara ca aceasta sa le afecteze drepturile salariale obisnuite. In perioada somajului tehnic angajatii vor primi bonusurile programate pentru primele trei luni ale anului, iar asigurarile de sanatate le vor fi in continuare platite. Angajatii aflati in somaj tehnic vor putea aplica, de asemenea, pentru o suma de 600 de dolari saptamanal sub forma de stimulent federal pentru plata facturilor, plus ajutorul de stat pentru somaj.
Presedintele VW Chattanooga, Tom du Plessis, a spus ca are o “vizibilitate limitata” cu privire la data relansarii productiei, dar declaratia mentioneaza ca VW se asteapta ca aceasta situatie sa mai dureze inca patru saptamani, cel mult.