De ce este nevoie pentru a face tranzitia la masini electrice?

Adoptarea vehiculelor electrice este o parte esentiala a decarbonizarii economiei. Profesorul Kenneth Gillingham, profesor de economia mediului si energetica la Yale, spune intr-un interviu pentru Yale Insights ca reducerea anxietatii de autonomie si ajutorul oferit...

De ce 2022 ar putea fi un an critic pentru masinile electrice

Inflorind intr-o piata in recesiune, vehiculele cu baterie reprezinta un plus pentru clima, dar si o amenintare foarte mare pentru producatorii de masini si pentru furnizorii de piese, care adopta lent schimbarile. Vanzarile de masini alimentate doar cu baterii au...

Cat costa sa incarci o masina electrica?

Daca ai in plan sa achizitionezi un vehicul electric, probabil ca ai deja in minte o multime de intrebari, printre care si „cat costa incarcarea unei masini electrice?” Daca in cazul unui vehicul alimentat cu benzina e usor sa afli cifrele legate de consumul de...

Pandemia a fost excelenta pentru vanzarile de masini electrice

Vehiculele electrice au atras o cota mult mai mare din piata globala de masini anul trecut, vanzarile depasind dublul, in ciuda conditiilor economice tulburi si crizei severe de cipuri pentru computere. Vanzarile globale de vehicule electrice cu baterie au crescut...

Cele mai bune masini electrice in 2022

Masinile electrice nu mai sunt vehiculele de nisa care erau odinioara, iar modelele ce urmeaza o dovedesc exact: ele au reprezentat mai mult de 1 din 10 inmatriculari de vehicule noi in 2021. In plus, aceasta cifra va creste semnificativ in 2022. Cum majoritatea...

Actiunile Lucid Motors si Rivian cresc. Poate dura acest trend?

In cadrul unei vizite recente la o uzina General Motors din Detroit, ce urmeaza sa inceapa productia in cursul anului urmator, presedintele american Joe Biden a sustinut un discurs in care a tinut sa puna accent pe semnarea unui proiect de infrastructura in valoare de 1.1 triliarde de dolari, ce va accelera tranzitia Americii la vehiculele electrice.

Actiunile companiilor producatoare de vehicule electrice au crescut deja, ajungand la niveluri socant de mari. Iar unele dintre aceste companii nici macar nu au produs inca masini, daramite sa aiba profituri…

Goana nebuna a factorilor de decizie in sensul incurajarii vanzarilor de vehicule electrice a ajutat acest sector, insa un alt motiv care a contat in cresterea accentuata a pietei vehiculelor electrice este, desigur, si constientizarea de catre unii cumparatori de vehicule a problemelor climatice. Insa aceasta “manie” reflecta si o tendinta generala a investitorilor de a se arunca cu capul inainte, care a urcat pretul multor active si care e greu de asociat cu fundamentele financiare traditionale.

Cresterea preturilor actiunilor ilustreaza entuziasmul investitorilor

Sa luam exemplul Lucid Motors, care a inceput sa livreze sedanuri intr-o editie limitata de 520 de masini in luna octombrie a acestui an si are in plan sa produca alte 20.000 de vehicule anul viitor. Actiunile Lucid, care au crescut deja pana la o valoare mai mult decat dubla luna trecuta, dau companiei o valoare de piata de aproape 90 de miliarde de dolari, ceea ce inseamna cu 10 miliarde de dolari mai mult decat Ford, care a vandut aproape 4.3 milioane de vehicule anul trrecut!

Rivian, un producator de camionete pickup electrice, care inca nu a inceput sa vanda, s-a listat la bursa saptamana trecuta si are acum o valoare de piata de 127 de miliarde de dolari, adica mai mare decat valoarea de piata a General Motors.
Si, desigur, nu puteam uita de Tesla, cu o valoare de piata de peste 1 triliard de dolari, adica aproape cat toti producatorii majori de masini laolalta.
Astfel, pe 17 noiembrie 2021, Tesla avea o valoare de piata de 1093 de miliarde de dolari, Rivian o valoare de 127 de miliarde, General Motors 112 miliarde, Lucid Motors 89 de miliarde de dolari, iar Ford ajungea la o valoare de piata de 80 de miliarde de dolari, potrivit New York Times.

Ce spun analistii?

Wall-Street-ul pare dornic sa porneasca la drum. Intr-un raport emis recent pentru clientii sai, analistul principal al Morgan Stanley, Adam Jonas, a spus ca Lucid va avea o valoare de 100 de miliarde de dolari. Iata ce ar trebui sa faca pentru a ajunge la acest nivel:

  •  Sa vanda 700.000 de masini pe an pana in 2030, adica aproximativ cat vand impreuna BMW si Mercedes in fiecare an in SUA.
  •  Sa aiba un profit mediu de 80.000 de dolari pe masina, sau aproape dublu fata de cat platesc in acest moment clientii din SUA pentru o masina medie.
  • Ca sa consemnam, Jonas a apreciat ca aceasta evolutie nu este una probabila. “Credem ca piata stabileste probabilitati extraordinar de mari de succes” scria el, referindu-se la evaluarea celor de la Lucid.
    Dan Ivers, analist tehnologic la Wedbush Securities, care urmareste industria masinilor electrice, a spus ca Lucid ar putea avea o valoare de 150 de miliarde de dolari. Cum va ajunge la aceasta valoare?
  •  Ives crede ca de acum pana in 2030 se vor cheltui 5 triliarde de dolari la nivel global, pe piata de vehicule electrice.
  •  Tesla va primi jumatate din aceasta suma, lasand astfel 2.5 triliarde pentru Lucid, Rivian si orice alt producator auto.
  •  Chiar si numai 3% din piata de vehicule electrice acaparate de Lucid ar justifica pretul actual al actiunilor.

Aswath Damodaran, profesor la Universitatea din New York, considerat o autoritate in randul companiilor de evaluare, nu este atat de sigur, in schimb, in aceasta privinta. “Sa fim sinceri! Analistii de pe Wall Street nu evalueaza Rivian sau Lucid. Ei urmaresc pretul si gasirea de moduri pentru rationalizarea sa” a spus Damodaran.

Sursa: https://www.nytimes.com/2021/11/18/business/dealbook/lucid-rivian-electric-vehicles.html