Volkswagen Beetle va renaste ca masina electrica?

Oficialii de la Volkswagen iau in discutie tot mai des in ultima perioada viitorul emblematicului brand Beetle. Cum coupe-urile mici, cu doua usi, complet nepractice, pierd tot mai mult teren la capitolul popularitate in randul cumparatorilor, solutia pentru urmatorul...

Uber – prăpastia legislativă ce separă UE de SUA s-ar putea reduce

După ce mari metropole precum Londra și Paris au tratat cu scepticism serviciul de ride hailing Uber, mergând până la interzicerea aplicației omonime sau retragerea licenței de transport, Uniunea Europeană dă încă o lovitură grea companiei americane. Uber - companie...

Ce aduce anul 2018 pe scena automobilelor electrice?

Anul 2017 a fost marcat de numeroase premiere și de lansări supriză în lumea automobilelor electrice. De la noua versiune a radicalului Tesla Roadster și până la variantele cu autonomie îmbunătățită ale popularelor BMW i3 sau Renault Zoe, 2017 a fost...

ZF – intre adaptarea la schimbari și presiunile politice

Poate numele ZF Friedrichshafen nu spune multe celor care nu sunt pasionați de automobile. Însă, această companie este unul dintre liderii mondiali în domeniul componentelor auto și principalul rival al giganților Bosch sau Denso. Germanii au început prin a construi...

Sacrifică Tesla calitatea în schimbul vitezei în producție?

Sub protecția anonimatului, 9 foști și actuali angajați Tesla susțin că modelele produse de Tesla au mari probleme de calitate atunci când părăsesc linia de asamblare. Conform Reuters, 90% dintre unitățile Model S și Model X au nevoie de remedierea unor defecțiuni la...

Una dintre cele mai frecvente critici aduse automobilelor electrice sau hibride este legată de design. Nu vorbim aici de modele sport foarte scumpe cum ar fi BMW i8 sau Tesla Roadster, ci de modele cu preț abordabil care reprezintă grosul vânzărilor în segment precum: Nissan Leaf, Opel e-Ampera sau BMW i3. Despre ultimul am auzit deseori remarca “mașina asta nici macar nu arată a BMW”. Pentru a înțelege pe deplin rațiunile care impun un design aparte pentru modelele electrice este important să analizăm cu atenție latura tehnică a acestora.

Platforme dedicate pentru performante maxime ale automobilelor electrice

În primul rând, studiile arată că, pentru a obține performanțe maxime de la un automobil electric, acesta trebuia construit pe o platformă dedicată, denumită în limbajul de specialitate native platform. În termeni practici, asta înseamnă că, în loc să iei un model de serie precum Opel Astra pe care să-l dotezi cu motor electric mai bine construiești un automobil electric pe platformă tehnică complet nouă, special gândită pentru acest sistem de propulsie. Astfel, bateriile și tot sistemul de propulsie nu trebuie adaptate la spațiul gândit pentru un motor cu aprindere internă ci pot fi gândite fără restricții de spațiu și proiectare pentru peformanțe maxime (autonomie, încărcare, greutate).

Este și motivul pentru care marii producători aleg să lanseze modele electrice pe platforme noi și renunță la așa zisele versiuni electrice ale unor modele de serie (vezi cazul VW care nu va dezvolta pe termen lung un Golf electric, ci va oferi un automobil electric de dimensiunile unui Golf, denumit ID care va fi construit pe o platformă electrică complet nouă).  Este lesne de observat că mașini precum BMW i3 sau Opel e-Ampera au o poziție de condus ceva mai înaltă. De ce? Pentru a oferi cât mai mult loc pentru acumulatori mari care să asigure o autonomie satisfăcătoare, bateriile sunt de obicei plasate în zona de sub scaunele pasagerilor, ceea ce impune înălțarea habitaclului. Deși am putea crede că înălțimea mai mare afectează stabilitatea pe viraje a acestor mașini, în realitate, bateriile asigură un centru de greutate foarte jos și contribuie la o ținută de drum exemplară.

Spatiu mai mare la interior pentru autovehiculele electrice

În al doilea rând, designul automobilelor electrice de volum, este gândit pentru a oferi cât mai mult spațiu. Conform unui studiu realizat de firma de consultanță McKinsey and Company, automobilele electrice oferă în medie un spațiu interior cu 10% mai mare decât automobilele cu motoare termice la un ampatament identic. Studiile de benchmarking arată că producătorii de automobile utilizează pentru mașinile electrice conceptul de design to cost (DTC) pentru a câștiga un avantaj față de concurență în lupta acerbă pentru o autonomie mai mare și o greutate redusă. Această abordare este din ce în ce mai vizibilă la automobilele electrice de generația a doua unde nu forma dictează arhitectura tehnică, ci designul exterior este gândit în funcție de platforma tehnică și pachetul de acumulatori. Integrarea componentelor de la furnizori precum Panasonic sau LG este și ea un factor cheie în design iar utilizarea materialelor   ultra-ușoare precum carbonul joacă un rol tot mai important.

Producătorii au făcut totuși progrese tehnologice mari care le permit să jongleze cu materialele foarte ușoare pentru a construi un design exterior tot mai atrăgător. În același timp, pentru a compensa prețurile mai mari pentru automobilele electrice, constructorii oferă mult mai multe dotari în standard pentru a oferi percepția că primești mai multe pentru banii plătiți și pentru a construi imaginea automobilului electric de vitrină tehnologică dotată cu cele mai moderne tehnologii.

Designul automobilului electric in viitor

În ceea ce privește viitorul, sunt de părere că progresele în domeniul sistemelor de conducere autonome vor influența mare măsură tendințele de design și pot duce la schimbari importante, daca nu chiar radicale pentru designul automobilelor electrice. Oglinzile laterale vor dispărea cu siguranță fiind înlocuite cu seturi de camere performante de luat vederi.

Suprafața geamurilor laterale va putea fi redusă exponențial deoarece vizibilitatea va fi asigurată de camerele cu vedere la 360 de grade. Grilele frontale nu vor mai avea drept rol principal asigurarea unui flux de aer către motor, așa că designerii se vor putea juca fără restricții cu formele acestei porțiuni a caroseriei. Schimbări majore se vor înregistra și la nivelul blocurilor optice. Introducera tehnologiilor avansate de iluminare, mai ales a celor cu laser va permite adoptarea unor soluții radicale de design care ar putea merge pănă la reducerea cu 80% a suprafeței blocurilor optice. Forma farurilor nu va mai dicta eficiența fasciculului de lumină astfel că acestea vor putea fi configurate în orice formă imaginată de designeri.